Yoga is onmiskenbaar gunstig voor je lichaam. Deze eeuwenoude traditie die uit India komt, wordt tegenwoordig steeds populairder. Tegenwoordig wordt geschat dat meer dan 35 miljoen mensen yoga beoefenen in de Verenigde Staten.

Er zijn veel soorten yogalessen volgens jouw voorkeuren en vereisten. Hatha Yoga, Nidra Yoga, Ashtanga Yoga, Power Yoga ... je kunt gemakkelijk yoga leren op elke leeftijd. Of je nu kiest voor zachte yoga of meer dynamische lessen, je zult de voordelen voelen.

Maar zoals het gaat, wanneer ons lichaam niet bij kan blijven, wanneer we bepaalde ziekten oplopen, is het dan verstandig om naar yoga te gaan of het dagelijks te blijven oefenen?

Laten we samen kijken, in verband met verschillende ziekten, naar de risico's of voordelen die yoga biedt. In ieder geval is het belangrijk om de goedkeuring van je arts te vragen voordat je terugkeert naar de yogales of thuis yoga doet.

Vind yogalessen bij jou in de buurt, waar je ook bent in Nederland. Zoek bijvoorbeeld naar Yoga Rotterdam.

Is Yoga Goed voor Tendinitus?

De eerste kwaal waar we ons op richten is mild en toch heel gewoon: tendinitis.

Deze ontsteking van de pees is meestal gerelateerd aan repetitieve bewegingen. Atleten behoren tot degenen die gemakkelijk vatbaar zijn voor tendinitis. Als tendinitis gemakkelijk wordt behandeld, is de basis van de behandeling rust.

Algemene tendinitis omvat:

  • Tendinitis van de achillespees;
  • De pols;
  • De knie;
  • De elleboog;
  • Of de schouder.

Het is daarom duidelijk dat als je lijdt aan tendinitis, je je yogabeoefening een paar weken moet aanpassen om niet aan de getroffen pees te werken. Als je dat niet doet, kun je de pees permanent verzwakken. Tendinitis kan een chronische aandoening worden.

Vraag je yogaleraar om tips over hoe je de houdingen kunt aanpassen en van yoga kunt genieten ondanks tendinitis.

Rugklachten kunnen verminderen door yoga te doen
Heb je naast medische behandelingen ook yoga geprobeerd? ǀ Visualhunt

Hoe kan ik Pijnlijke Gewrichten Verlichten Tijdens Yogales?

Naarmate je ouder wordt, worden je gewrichten zwak en kunnen ze leiden tot chronische ziekten, zoals artrose.

Artrose treedt op wanneer het kraakbeen van de gewrichten beschadigd is en treft bijna 1,5 miljoen mensen in Nederland. Het is een nogal slopende ziekte omdat patiënten het steeds moeilijker en pijnlijker vinden om dagelijkse bewegingen uit te voeren.

Deze degeneratieve ziekte kan een operatie en het aanbrengen van prothesen vereisen om het ongezonde gewricht (vervanging van heup of knie) te vervangen. Medische behandeling is afhankelijk van het beheersen van de pijn en het doen van oefeningen om de mobiliteit van het getroffen ledemaat te behouden.

Een studie heeft onlangs de voordelen van yoga voor artrose benadrukt.

Oefening is essentieel om de ontwikkeling van de ziekte te kanaliseren, yoga lijkt inderdaad de perfecte activiteit voor patiënten met artrose.

Simpele houdingen, voorzichtig uitgevoerd, afhankelijk van het vermogen van de patiënt, kunnen echte voordelen hebben:

  • Spieropbouw rond de gewrichten;
  • Verbeterde gewricht flexibiliteit;
  • Pijnvermindering;
  • Stressmanagement en ontspanning.

Er zijn tal van yogalessen bij jou in de buurt, speciaal aangepast voor senioren die hen kunnen helpen hun mobiliteit te behouden.

Leer Yoga Houdingen om te Helpen bij Rugpijn

 Een andere veel voorkomende klacht: rugpijn. Een slechte rug houding of een meer serieuze kwaal, wie heeft nooit last van rugpijn? Het is een veel voorkomende vloek van onze eeuw. Een kwaal die des te vaker voorkomt omdat het zo nauw verwant is met onze gemoedstoestand. Stress is een belangrijke trigger en een verergerende factor van rugpijn.

Ben je gevoelig voor regelmatige pijn in de onderrug of nek?

Yoga is een activiteit om serieus te overwegen. Yoga voorkomt rugpijn op verschillende manieren:

  • Ontspanning, stressmanagement;
  • Spieropbouw;
  • Uitrekken van de rug;
  • Ontspanning en meditatie;
  • Verbeterde flexibiliteit;
  • Enzovoort.

Al deze punten zijn essentieel voor het behoud van de rug en het voorkomen van rugpijn. Yoga zal je ook helpen je bewust te worden van je lichaam, je emoties beter te leren beheersen en bewust te leven.

Bestrijd pijn door yoga te beoefenen
Rugpijn kan slopend zijn. Yoga biedt effectieve pijnverlichting ǀ Visualhunt - Army Medicine

Vind nu een yogaleraar in de buurt van Nijmegen! Yoga Nijmegen

Yoga en Scoliose: Hoe Beoefen je Yoga met Rugproblemen

Een van de oorzaken van rugpijn is scoliose.

Deze kromming van de wervelkolom kan zeer slopend zijn voor de getroffenen. Scoliose wordt meestal ontdekt in de kindertijd of adolescentie en moet onmiddellijk worden behandeld om verergering te voorkomen.

Nogmaals, yoga met scoliose kan een geweldige vorm van behandeling zijn!

Sommige specifieke houdingen hebben een echt remediërend effect op deze aandoening. Dit is wat uit een onderzoek naar voren kwam, dat aantoonde dat de wervelkolom daadwerkelijk kan herstellen door yoga. Deze oefening beperkt niet alleen de ontwikkeling van de aandoening, maar helpt ook om deze te verminderen.

De zijplankhouding (Vasisthasana) regelmatig uitgevoerd, lijkt de kromming van de wervelkolom te verminderen. Bovendien, en dit is vermeldenswaard, verlicht het beoefenen van yoga de pijn veroorzaakt door scoliose en versterkt het de rugspieren diep. Natuurlijk moet het beoefenen van yogahoudingen goed worden uitgevoerd om een slechte houding te voorkomen.

Yoga voor Rugpijn en Ischias

Ischias is een andere aandoening gerelateerd aan de rug.

Deze zenuw die in de onderrug begint en zich tot de voet uitstrekt, kan grote pijn veroorzaken wanneer een van zijn wortels in het onderrug gebied wordt samengedrukt. In dit geval is de pijn verblindend en bijzonder invaliderend. In het ergste geval is het moeilijk om te bewegen, of zelfs een positie te vinden die niet eens comfortabel is, maar gewoon draaglijk.

Echter, het geheim van het verlichten van ischias blijft actief!

Het is bijvoorbeeld belangrijk om te blijven lopen en zachte dagelijkse activiteiten te doen om de druk te verminderen. Als je op het hoogtepunt van de pijn soms kunt bewegen, probeer dan zodra de pijn begint te vervagen, bepaalde yogahoudingen te doen om ischias te verlichten.

Onder deze houdingen vind je oefeningen waarmee je kunt ontspannen en je rug kunt strekken of je beenspieren kunt trainen.

Het is belangrijk om deze soepel te doen, zonder je lichaam te forceren. Zittend draaien kan echte pijnverlichting bieden door de druk op de zenuw te verminderen. Als je een frequent slachtoffer bent van ischias, raden we aan yoga te beoefenen als een preventieve maatregel. Het zal je spieren versterken en de frequentie van aanvallen beperken.

Yoga Oefeningen als je een Hernia Hebt

Een hernia, een ander veel voorkomend rugprobleem, kan bijzonder ongemakkelijk zijn!

Wanneer de schijf die twee wervels verbindt is beschadigd, vormt die de kern van een hernia die, met alle druk, erg pijnlijk is.

Veel rust is essentieel.

In de ernstigste gevallen kan een operatie worden overwogen. In elk geval is het belangrijk om in een liggende positie te blijven totdat de pijn verdwijnt. Yoga kan je door deze moeilijke tijd heen helpen, maar het zal geen kwestie zijn van wat je moet doen.

Yoga gaat ook over meditatie-, ademhaling- en ontspanningsoefeningen.

Het draait allemaal om eenvoudige technieken om pijn beter te beheersen en het moreel te stimuleren. Dit is met name het geval bij Nidra Yoga met zijn visualisatietechnieken.

Zodra de patiënt is herstelt, bevordert yoga na een hernia de revalidatie en verbeterde mobiliteit. De rug ontspannen en spieren opbouwen kan nuttig zijn. Niettemin moeten houdingen zorgvuldig worden gekozen en voorzichtig worden uitgevoerd om geen letsel te riskeren.

Leer yoga om stress tegen te gaan
De yoga kind houding is essentieel om te ontpannen ǀ Pixabay

Beoefen Yoga Tijdens je Menstruatie

Laten we nu nadenken over pijn die specifiek is voor vrouwen. Ten eerste, menstruatiepijn.

Het is niet altijd gemakkelijk voor mannen om vrouwelijke hormonen te begrijpen ... En toch zullen alle vrouwen je vertellen dat menstruatie gepaard gaat met het premenstrueel syndroom, buikpijn, soms misselijkheid, een daling van energie ...

Volgens vrouwen in verschillende mate!

Dus, hoe doe je yoga als je ongesteld bent en het enige wat je wilt doen is gaan liggen met een kruik en wachten tot je je beter voelt?

Je zou moeten overwegen om de zachtere yogahoudingen te doen die je helpen om:

  • Te relaxen;
  • Uit te rusten;
  • Wat vitaliteit terug te krijgen;
  • Menstruatiepijn te verminderen.

Sommige houdingen zijn in dit opzicht effectiever dan andere. Deze momenten van ontspanning, wanneer je je bewust wordt van je lichaam en je ademhaling, zijn echt geweldig om die gevreesde tijd van de maand te overwinnen.

Voor degenen die het geluk hebben om geen menstruatiepijn te ervaren, maak je geen zorgen! Je kunt dynamische yoga blijven doen, maar vermijd een paar dagen ondersteboven houdingen en draaiingen, die een negatief effect kunnen hebben.

De Voordelen van Postnatale Yogalessen

Laten we nu over baby's praten, zelfs als ze niet echt een ziekte zijn!

Het is een prachtig moment in het leven van een vrouw. Nogmaals, yoga kan je helpen geleidelijk en vol vertrouwen aan deze veranderingen te wennen.

Met prenatale yoga kun je van je zwangerschap genieten en je voorbereiden op de bevalling. Neem natuurlijk de juiste lessen voor zwangere vrouwen. Als je net begint, is zwangerschap niet het moment om aan yogales te beginnen.

Dit wordt inderdaad niet aangeraden.

Als de baby eenmaal is gearriveerd, is er geen reden meer om jezelf yoga te ontzeggen, wat een geweldige manier kan zijn om wat tijd vrij te nemen van je drukke dagelijkse routine als moeder.

Geniet van deze momenten van vrede en harmonie met je baby. Yogasessies voor jonge moeders verwelkomen ook baby's. We herontdekken het lichaam en werken voorzichtig aan de spieren. We maken ook van deze gelegenheid gebruik om een ​​band met de baby te krijgen en met andere moeders om te gaan. Een goede remedie voor babyblues (kraamtranen).

Het is gezond voor je lichaam om yoga te doen
Simpele yoga houdingen kunnen spieren flexibel maken ǀ Visualhunt

Woon je in de buurt van Breda? Zoek nu naar Yoga Breda!

Hoe Leer je Yoga op de Nintendo Wii?

Ben je een echte huismus?

Verlegen?

Zijn groepslessen niet echt jouw ding?

Je kunt ook yoga thuis uitproberen op je Wii. Je leert eenvoudige bewegingen en evenwichtsoefeningen om je zachtjes kennis te laten maken met yoga.

Wees voorzichtig, het kan er echter voor zorgen dat je mee wilt doen aan een echte Hatha yogales en jezelf verder wilt verbeteren. Op de Wii kan yoga er eigenlijk uitzien als een gymles, maar door de basis van yoga met een leraar te leren, zul je een echte manier van leven ontdekken, die je op je dagelijkse routine kunt toepassen om ook de sereniteit met je geest te vinden als je lichaam.

Ben je al overtuigd? Yoga kan je in verschillende levensfasen helpen je lichaam beter te begrijpen, respecteren en versterken.

Heb je een leraar Yoga nodig?

Vond je dit artikel leuk?

5,00/5 - 1 vote(s)
Laden...

Marianne

Ik vind dat iedereen overal op de wereld recht heeft op onderwijs. Onderwijs geeft je een betere toekomst. Ik heb de mogelijkheid om mijn kennis te delen, zodat ik mensen van arm tot rijk, van jong tot oud misschien een helpende hand kan bieden om hun doel te bereiken. Dat is mijn ambitie!