Rugpijn is een veel voorkomende bron van ongemak voor velen van ons. Als je nog nooit last hebt gehad van rugpijn, moet je jezelf inderdaad heel gelukkig prijzen.

In Nederland lijden bijna 2 miljoen mensen bijna dagelijks aan pijn, wat een grote impact heeft op hun kwaliteit van leven. Dit leidt op zijn beurt tot meer ziektedagen, wat een enorm verlies aan inkomsten per jaar oplevert.

Pijn in de onderrug is met name de belangrijkste oorzaak van invaliditeit, die bijna één op de tien mensen treft en vaker voorkomt bij het toenemen van de leeftijd.

Het goede nieuws is dat je met rugpijn niet alleen nog steeds yoga kunt doen, maar bepaalde houdingen zullen zelfs het ongemak verminderen.

  • Welke tips moet ik volgen?
  • Welke houdingen moet ik vermijden en op welke moet ik focussen?

De wereld van yoga omvat een reeks yogastijlen: Hatha-yoga, Ashtanga-yoga, Iyengar-yoga, Kundalini-yoga ... En degenen die het beoefenen, kunnen echte verbeteringen in hun rug zien.

Je moet blijven bewegen met rugpijn
Volg yogalessen als je rugpijn hebt ǀ Visualhunt - WeTravel

Vind yoga bij jou in de buurt! Zoek bijvoorbeeld naar Yoga Rotterdam.

Rugpijn, de Plaag van de Eenentwintigste Eeuw

Onze levensstijl is bevorderlijk voor rugpijn. Rugpijn kan optreden als gevolg van slecht uitgevoerde bewegingen of overmatige sport, maar het kan ook onvermijdelijk zijn vanwege onze dagelijkse gewoonten:

  • Slechte slaap, slecht beddengoed;
  • Sedentaire levensstijl, gebrek aan lichamelijke activiteit;
  • Lang zitten, op kantoor of op de bank;
  • Stress, een belangrijke factor bij het ontstaan ​​van rugpijn;
  • Slechte voeding, tekortkomingen kunnen rugpijn bevorderen.

Elk van deze of een combinatie ervan kan leiden tot chronische rugpijn of zelfs een hernia!

Hoe kan ik de impact van een levensstijl die rugpijn veroorzaakt, verminderen?

In het begin is het belangrijk om naar de oorzaken van een pijnlijke rug te kijken en te veranderen wat je kunt: meer lopen, beter eten, sporten, enzovoort.

Wanneer je echter zeven uur per dag achter een computer op kantoor doorbrengt, is het moeilijk om eraan te ontsnappen. Dit is de perfecte reden om de yoga-optie te nemen.

Wist je dat je ook pijn door gewrichtsontsteking en peesontsteking kunt verlichten door regelmatig yoga te beoefenen?

Yoga Doen voor een Slechte Rug

Er zijn speciale yoga oefeningen als je rugpijn hebt
De yoga kind houding kun je doen bij rugpijn ǀ Visualhunt - dericafox

Yoga ontspant niet alleen het lichaam, maar ook de geest.

Een yogasessie zal je lichaam kalmeren en je geest verlichten. In deze zin zul je met een yogales gewijd aan het bestrijden van rugpijn effectief fysieke pijn bestrijden, maar zul je ook beter uitgerust zijn om met stress en angst om te gaan.

Zelfs als je er dagelijks naar streeft om een ​​betere houding aan te nemen achter je laptopscherm, of als je hebt geïnvesteerd in een ergonomische stoel, bent je niet immuun voor rugpijn. De stress en spanningen van het dagelijks leven zijn een belangrijke factor bij het veroorzaken van rugpijn.

Attentie, dames: wist je dat menstruatiepijn kan worden verergerd door rugpijn? Leer hoe yoga je menstruele symptomen kan verlichten ...

Door regelmatig yoga te beoefenen, kun je effectief rugpijn voorkomen. De voordelen van yoga zijn legio, zowel fysiek als spiritueel:

  • Je rugspieren versterken;
  • Je lichaam strekken;
  • Het bewust worden van je lichaam en ernaar leren luisteren,
  • Verbetering van je flexibiliteit;
  • Ontspanning en tot rust komen;
  • Spanning verlichten;
  • Ervaren van algemene pijnverlichting;
  • Enzovoort.

Deze lijst kan natuurlijk langer zijn. Meer dan alleen een lichamelijke oefening, is yoga een echte manier van leven die de harmonie tussen lichaam en geest bevordert.

De yogalessen bij jou in de buurt bevorderen allemaal deze vorm van gezond leven!

Yogabewegingen die Rugpijn Verlichten

De halve brug houding vermindert rugpijn
De halve brug houding versterkt de onder rug en spant de buikspieren aan ǀ Visualhunt - yogamama.co.uk

Natuurlijk, als je last hebt van lage rug- of nekpijn, moet je kiezen voor yogahoudingen die specifiek het pijnlijke gebied bewerken om ongemak te verlichten.

Vermijd sommige lessen zoals dynamische yoga. Kies in plaats daarvan Hatha-yogalessen, die houdingen combineren die gericht zijn op concentratie en ademhaling, evenals ontspanning.

Voorzichtig werken aan de wervelkolom en hem strekken, kalmeert effectief rugpijn.

We vinden dat de volgende houdingen (asana’s) het beste werken om pijn te verminderen:

  • De kind houding, om te ontspannen en de rug te strekken;
  • De kat houding, om de wervelkolom te verzachten en de diepe buikspieren te versterken;
  • De kameel houding, om de rug te ontspannen en de schouders te verzachten;
  • De koeien gezicht houding om de rug te verlichten en ischias te verzachten;
  • De neerwaartse hond houding, een klassieker die zeer goed is voor het strekken van de rug en het verzachten van de benen;
  • De draai houding, om de wervelkolom zacht en recht te maken, ook goed voor scoliose;
  • De halve brug houding, om de onderrug te versterken en de buikspieren te strekken;
  • De schildpad houding, om de onderrug te strekken (alleen voor ervaren yogi's);
  • De rollende steen houding om de wervelkolom te strekken en te ontspannen.

Leer hoe je deze houdingen en meer kunt doen vanaf je spelcomputer!

Voor een effectieve verlichting van rugpijn is het belangrijk om de tijd te nemen om deze bewegingen voorzichtig uit te voeren, om een goede houding te garanderen. Slecht uitgevoerde bewegingen kunnen letsel veroorzaken.

Deze yogahouding is goed voor je rug
De neerwaartse hond houding is goed voor het strekken van je rug en het verzachten van je benen ǀ Visualhunt - iwillnotsuccumb

Vergeet niet om een geschikte yogales te vinden, therapeutische yoga moet worden gedaan met een gekwalificeerde yoga-instructeur. Zij kunnen je de basiskennis bieden en je de specifieke houdingen leren die op jouw behoeften zijn toegesneden.

Zodra je deze bewegingen onder de knie hebt, kun je zonder problemen thuis yoga beoefenen op je eigen yogamat. Niet alleen zal de rugpijn verdwijnen, maar je zult ook van dagelijkse stress afkomen.

Hallo nieuwe moeders! Leer alles wat je kunt over de voordelen van postnatale yogalessen!

 

Heb je een leraar Yoga nodig?

Vond je dit artikel leuk?

5,00/5 - 1 vote(s)
Laden...

Marianne

Ik vind dat iedereen overal op de wereld recht heeft op onderwijs. Onderwijs geeft je een betere toekomst. Ik heb de mogelijkheid om mijn kennis te delen, zodat ik mensen van arm tot rijk, van jong tot oud misschien een helpende hand kan bieden om hun doel te bereiken. Dat is mijn ambitie!