In 1990 publiceerde de geridderde Britse auteur Terry Pratchett (1948-2015) het tiende deel van zijn Discworld (‘Schijfwereld’) -serie, getiteld Moving Pictures (Rollende Prenten). Het boek is een persiflage op de filmwereld in het algemeen en Hollywood in het bijzonder.

De alchemisten van deze Fantasy Schijfwereld hebben de cinematografie oftewel 'flip' uitgevonden. Ze vertrekken naar Holy Wood, de thuisbasis van de beginnende 'flip'-industrie. Personen van allerlei plaatsen en rassen trekken daarheen om hun dromen waar te maken. Ze worden de sterren, producenten en agenten van Holy Wood.  Ondertussen wordt stilaan duidelijk dat de productie van films een nadelig effect heeft op de structuur van de werkelijkheid.

Onbekend met deze nieuwe golf van producenten van illusie, was het vermogen om bewegende beelden te creëren niet nieuw en, zoals de climax onthult, proberen reuzen - goden uit het vroegere filmtijdperk het huidige multiversum binnen te komen.

Er ontstaat veel gekkigheid als de sterren vechten tegen kwaadaardige, lang geleden overleden schermiconen die gewoon nog een keer de liefde van hun publiek willen voelen.

Jammer dat meneer Pratchett zijn visie op de filmindustrie op Hollywood heeft gebaseerd in plaats van op Frankrijk, omdat de Franse cinema een paar jaar ouder is dan de Amerikaanse filmindustrie...

In het licht van Hollywood kaskrakers, de Japanse anime industrie en de bioscoop in Hong Kong - waaraan we misschien de bijdrage van het Chinese vasteland kunnen toevoegen, lijkt het erop dat de inspanningen van studio's in Frankrijk nauwelijks worden genoemd.

Dat kan zijn omdat ze maar een fractie van hun jaarlijkse producties exporteerden.

Het is dus goed mogelijk dat je nog geen kennis hebt gemaakt met het beste dat de Franse filmindustrie te bieden heeft. Misschien ben je je niet bewust van de lange lijst van bijdragen die Frankrijk aan de kunst heeft geleverd.

Laten we je iets vertellen over het maken van Franse films en haar plaats in de geschiedenis van de film.

Cursus Frans Amsterdam, vind een leraar

Ken jij de belangrijke namen uit de Franse filmgeschiedenis?
Frankrijk kent een lange filmgeschiedenis | Pixabay - igorovsyannykov
De beste leraren Frans beschikbaar
Arianne
4,8
4,8 (11 reviews)
Arianne
25€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Vicky
5
5 (8 reviews)
Vicky
20€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Maureen
5
5 (7 reviews)
Maureen
20€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Martinus
5
5 (7 reviews)
Martinus
18€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Adélaïde
5
5 (3 reviews)
Adélaïde
35€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Estellei
5
5 (12 reviews)
Estellei
40€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Luisa
5
5 (7 reviews)
Luisa
17€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Jolijn
5
5 (7 reviews)
Jolijn
17€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Arianne
4,8
4,8 (11 reviews)
Arianne
25€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Vicky
5
5 (8 reviews)
Vicky
20€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Maureen
5
5 (7 reviews)
Maureen
20€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Martinus
5
5 (7 reviews)
Martinus
18€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Adélaïde
5
5 (3 reviews)
Adélaïde
35€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Estellei
5
5 (12 reviews)
Estellei
40€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Luisa
5
5 (7 reviews)
Luisa
17€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Jolijn
5
5 (7 reviews)
Jolijn
17€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Let's go

De Vroegste Pogingen om Films te Maken

Het waren de toepasselijk genaamde gebroeders Lumière die in 1895 hun cinematograaf patenteerden, een apparaat waarmee niet alleen beelden op bewegende film konden worden vastgelegd, maar ook op een scherm konden worden geprojecteerd.

Ze liepen een paar jaar voor op de kinetoscoop van Thomas Edison, die hetzelfde type geperforeerde film gebruikte als gepatenteerd door de Franse uitvinder Louis Le Prince; het type film dat werd gebruikt totdat video, en later het digitale, het gangbare werd.

Terwijl het apparaat van de Amerikaanse uitvinder, bijgenaamd de peepshow, slechts één persoon tegelijk de mogelijkheid bood om de bijgevoegde filmrol te bekijken, liet de uitvinding van de gebroeders Lumière een heel publiek genieten van de visuele feesten die ze hadden gecreëerd.

Stel je je eens voor dat je je kinderen meeneemt naar de nieuwste animatiefilm en dat ze in de rij moeten staan ​​om deze te kunnen bekijken!

We zijn inderdaad dankbaar voor de inspanningen van de Franse uitvinders om de massa te vermaken.

Ironisch genoeg zagen de uitvinders zelf geen industrie in de film - nadat ze lofbetuigingen kregen van de Society for Industry in Parijs, en zelfs een beetje geld verdienden aan nieuwsgierige mecenassen van de kunst - en beweerden dat het een voorbijgaande fantasie was.

"De film is een uitvinding zonder toekomst" – Louis Lumière

Had hij het maar geweten!

Het was Georges Méliès (1861-1938) die voor het eerst begreep dat film een ​​vorm van artistieke expressie is.

Als voormalig toneelgoochelaar kende hij alle trucs om een ​​scène te verfraaien en illusie te creëren. Hij zette zijn talent aan het werk en opende een filmstudio in Parijs.

Hij ging verder met het maken van enorm inventieve fantasiefilms, waaronder 's werelds eerste sciencefiction verhaal getiteld Le voyage dans la lune ('Een reis naar de maan'), in 1902. In totaal produceerde de studio van M. Méliès meer dan 500 films, waarvan sommige in kleur.

In die begintijd bood film alleen maar contrast; geen kleur. Elk frame moest dus nauwgezet worden beschilderd om de actie op het scherm geloofwaardiger te maken.

Frans leren online, op Superprof

In het begin vereiste het maken van een film heel veel inspanning
In het begin moest de film handmarig worden ingekleurd | Pixabay - Pexels

Zoals je je misschien kunt voorstellen, vergde het produceren van dergelijk amusement heel veel inspanning. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het een wonder was, dat als er zoveel tijd in de studio werd doorgebracht, hoe deze films ooit het daglicht zagen?

Misschien herken je de namen Pathé en Gaumont, de allereerste filmdistributeurs, van wie de bedrijven nog steeds bestaan.

Studiohoofd Léon Gaumont schakelde de diensten in van ene Alice Guy, een visionair in de wereld van het film maken en buitengewoon getalenteerd.

Alice Guy wordt gezien als 's werelds eerste vrouwelijke filmregisseur en uitvinder van het concept van een verhaal in de film.

Pathé Studio's, niet te overtreffen, wordt aangemerkt met het ontdekken van 's werelds allereerste internationale filmster: Max Linder.

In een tragisch patroon dat de filmindustrie sindsdien teistert, pleegde hij op jonge leeftijd zelfmoord door barbituraten te drinken, morfine te injecteren en zijn polsen door te snijden.

Een ander vaak herhaald patroon bij beroemde filmsterren dat hij initieerde, was het veranderen van een omslachtige geboortenaam in een meer gedenkwaardige artiestennaam.

Nu we definitief hebben vastgesteld dat Frankrijk de plaats is waar de cinema zoals we die kennen is geboren, laten we nu eens kijken naar de hoogtepunten uit elk tijdperk van de Franse cinematografie.

Tijdperken in de Franse Film

De Zwijgende Jaren

Vóór de Eerste Wereldoorlog leidde Frankrijk de filmindustrie, terwijl Amerika aanzienlijk achterop bleef. Een tekort aan filmmateriaal, in combinatie met de oorlog, bracht de Fransen er echter toe hun inspanningen om magie op het witte doek te creëren terug te schroeven.

Tegen de tijd dat de vrede werd getekend, had de Amerikaanse kassa de Franse kaartjesverkoop ingehaald.

Mary Pickford speelde in talloze films
Mary Pickford was een beroemde filmster tijdens de zwijgende film | Pixabay - Perlinator

De volgende golf van Franse filmproductie vormde de basis van wat nu de auteurstheorie wordt genoemd: één persoon die volledige controle heeft over de creatieve richting.

Abel Gance regisseerde het historische drama Napoleon (1927), een meesterwerk van zes uur dat geldt als de grootste zwijgende film ooit gemaakt.

Andere grote namen uit deze periode zijn onder meer:

  • Marcel L'Herbier;
  • Jean Epstein;
  • Germaine Dulac;
  • René Claire;
  • Jacques Feyder;
  • Louis Delluc;
  • Raymond Bernard.

Historische drama's en literaire bewerkingen waren in die tijd de meest voorkomende genres, zoals blijkt uit Les Misérables van Fescourt.

Niet alle grote Franse films uit die periode werden geregisseerd door Fransen.

La Passion de Jeanne d'Arc, een van Frankrijks meest cultureel relevante films, werd geregisseerd door de Deense filmmaker Theodor Dreyer.

Toen de Franse cinema internationaal groeide, kwamen er een aantal acteurs, producenten en redacteuren uit andere landen naar Frankrijk om in de industrie door te breken.

De Jaren Dertig

Dit decennium luidde het tijdperk van geluid in. Sommige tot dan toe succesvolle filmmakers vonden het moeilijk om zich aan deze nieuwe technologie aan te passen. Anderen, zoals Jean Renoir, gingen de uitdaging aan en liepen ermee weg.

Weg van het geluidsbeeld was het leven daarbuiten moeilijk, dus mensen genoten van de rust die het uur of zo kon bieden als ze in een schemerig theater zaten.

Ze genoten van titels als:

  • La Femme du Boulanger (1938) van Marcel Pagnol;
  • L'Atalante (1934) van Jean Vigo;
  • La Belle Equippe (1936) van Julien Duvivier;
  • La Bête Humaine (1938) van Jean Renoir;
  • Pépé le Moko (1937) van Julien Duvivier.

Het hoogtepunt uit dit tijdperk moet wel La Règle du JeuDe Regels van het Spel zijn, Renoirs satire op het Franse klassensysteem.

Let op: dit is het decennium dat de onvergelijkbare Danielle Darrieux voor het eerst op het scherm verscheen. Sindsdien speelde ze - tijdens een carrière van 80 jaar - in meer dan 110 films.

Om effectiever te kunnen concurreren met Hollywood, bundelden de Duitse en Franse filmmakers hun krachten, ook al was de politiek van de respectieve landen zeker niet in de buurt van zo’n samenwerking.

Het Donkere Tijdperk

De Tweede Wereldoorlog wierp een domper op alle vormen van entertainment in Europa en over de hele wereld.

De indringers van Frankrijk eisten echter entertainment, dus er werden een paar films gemaakt, waaronder L'assassinat du Père Noël (De Moord op de Kerstman), 1941  en La Main du diable (De Hand van de Duivel), 1943.

Waren deze titels de artistieke versie van duimneuzen naar hun onderdrukkers?

Zelfs na de bevrijding van Frankrijk zorgde een strenge rantsoenering, van alles ( inclusief elektriciteit) ervoor dat elke poging om een Franse film te maken werd bemoeilijkt. Toch waren er pareltjes...

Heb je Belle en het Beest ooit gezien? Welke versie?

De film van Jean Cocteau is bewerkt door Walt Disney
La belle et la bête van Jean Cocteau inspireerde Walt Disney | Pixabay - brunopazini0

Jean Cocteau’s meesterwerk La Belle et la Bête uit 1946 wordt vandaag geprezen als een van de meest invloedrijke Franse films aller tijden.

Datzelfde jaar vond het eerste filmfestival in Cannes plaats, om prestaties uit het verleden op het gebied van de filmkunst te vieren en toekomstige inspanningen aan te moedigen.

Niet alles was echter magie en genot in die tijd.

Als een pact om Amerikanen terug te betalen voor hun bevrijding, stemde Frankrijk ermee in om veel meer Amerikaanse dan Franse films te vertonen, wat de Franse cinema een paar jaar op de rem zette.

Door de overvloed aan geïmporteerde films, maakten Franse bioscoopbezoekers er al snel geen punt meer van het feit dat bijna alles wat ze keken weinig te maken had met de Franse cultuur of geschiedenis.

Om dat tij te keren, voerde de Franse regering een belasting in op elke aankoop van schouwburg kaartjes, wat ertoe leidde dat de filmindustrie in Frankrijk zwaar werd gesubsidieerd door de staat, een situatie die nog steeds bestaat.

Tussentijds

Regisseurs als Jacques Tati, Robert Bresson, Jean-Pierre Melville en Jacques Becker onderschreven allemaal het idee over de filmauteur van François Truffaut, namelijk dat het eindproduct de levensvisie van de regisseur moet weerspiegelen.

Dat is de reden waarom Franse films van de jaren vijftig duidelijk verschillende categorieën lijken te omarmen: drama, gangster, thriller, komedie...

De beste leraren Frans beschikbaar
Arianne
4,8
4,8 (11 reviews)
Arianne
25€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Vicky
5
5 (8 reviews)
Vicky
20€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Maureen
5
5 (7 reviews)
Maureen
20€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Martinus
5
5 (7 reviews)
Martinus
18€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Adélaïde
5
5 (3 reviews)
Adélaïde
35€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Estellei
5
5 (12 reviews)
Estellei
40€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Luisa
5
5 (7 reviews)
Luisa
17€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Jolijn
5
5 (7 reviews)
Jolijn
17€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Arianne
4,8
4,8 (11 reviews)
Arianne
25€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Vicky
5
5 (8 reviews)
Vicky
20€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Maureen
5
5 (7 reviews)
Maureen
20€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Martinus
5
5 (7 reviews)
Martinus
18€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Adélaïde
5
5 (3 reviews)
Adélaïde
35€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Estellei
5
5 (12 reviews)
Estellei
40€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Luisa
5
5 (7 reviews)
Luisa
17€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Jolijn
5
5 (7 reviews)
Jolijn
17€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Let's go

De Franse Nouvelle Vague

Eind jaren 50 tot eind jaren 60 kwam de Franse cinema tot zijn recht, bevrijd van de boeien van Amerikaanse filmmaatschappijen.

Op dat moment verwierpen de Franse filmmakers soberheid en historische stukken ten gunste van poëtisch realisme, waarmee ze Truffaut’s argument bevestigden dat de inhoud van films inderdaad de uiting zijn van de idealen van de regisseur. Het was de bedoeling de kijkers bewust te maken dat het in de eerste plaats film was, waar zij naar keken. Kenmerken van dit soort films zijn onder anderen:

  • Er wordt gefilmd met een handcamera;
  • De personen spreken tegen de camera;
  • Het geluid loop niet synchroon;
  • De auteur staat centraal (auteurstheorie.

Pareltjes uit die periode zijn onder meer:

  • Les Quatre Cents Coups (1959) van François Truffaut;
  • À Bout du Souffle (1960) van Jean-Luc Godard;
  • Hiroshima mon Amour (1959) van Jean Resnais;
  • Le Mépris (1963) van Jean-Luc Godard;
  • Pierrot le Fou (1965) van Jean-Luc Godard.

Deze Nouvelle Vague (de Nieuwe Golf) zag een explosie van talent! Sterren die uit die periode op het het doek verschenen waren:

  • Alain Delon;
  • Brigitte Bardot;
  • Jean Paul Belmondo;
  • Catherine Deneuve;
  • Claude Jade;
  • Stephanie Audran.
Brigitte Bardot speelde in 48 films
Brigitte Bardot was in de jaren vijftig een beroemde Franse filmactrice | Pixabay - DEZALB

Deze talenten en meer bevolkten het landschap van de Franse cinema door zijn evolutie naar de moderne tijd.

Je kunt je opleiding in de Franse cinema afronden door de tien beste films van Frankrijk te ontdekken.

Tegenwoordig gaan we ervan uit dat een paar euro en een zak popcorn ons onnoemelijke wonderen op het grote scherm zullen garanderen.

Toch mogen we, net als de Discworld-personages van Terry Pratchett, de oorsprong van deze magie niet vergeten.

Niet dat beschimmelde schermgoden ons snel zullen achtervolgen...

Als aanvulling op je cursussen Frans, zou je Franse films met ondertiteling moeten kijken!

Geweldige Franse Films waar Nederlanders Dol op Zullen Zijn!

We kunnen een beetje snobistisch zijn als het gaat om film en muziek - alleen Nederlanders, Engelsen en Amerikanen zijn goed genoeg voor ons! Maar de waarheid is dat we echt iets missen, omdat sommige van de Franse films die in de afgelopen decennia zijn geproduceerd, op zichzelf al briljant zijn.

Veel Franse leraren in het voortgezet onderwijs willen hun liefde voor Franse films graag doorgeven door films als Amélie, La Haine en Le Dîner des Cons in hun lessen op te nemen, maar dit zijn niet zomaar films op schoolniveau, ze zijn behoorlijk krachtig, slim en geestig!

Het probleem is ook dat we niet van nagesynchroniseerde films houden. En hoewel ondertitels en nagesynchroniseerde films ons in staat stellen om in de film te komen, zonder dat we moeten proberen om deze in het Frans te volgen, gaat er zeker iets verloren in de vertaling. Dit betekent dat veel Franse films zijn voorbehouden aan echte bioscoopbezoekers die op zoek zijn naar iets nieuws en unieks.

In 2012 meldde de redactie van het Parool dat de Franse film Intouchables de best bezochte Franse film ooit in Nederland was (500.000 bezoekers). De film, die te zien was in 106 bioscopen, trok meer bezoekers naar de filmhuizen om ook die andere Franse filmhit te zien; Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain uit 2001.

In Nederland kun je veel Franse films op Netflix kijken en worden oudere Franse films veelal in kijkhuizen vertoond. En vergeet ook YouTube niet!

Hieronder staan ​​slechts enkele van de belangrijkste Franse films die het 'gemaakt hebben' in Nederland, in chronologische volgorde.

Jean de Florette (1986)

"In dit veelgeprezen Franse drama keert de ondernemende Ugolin Soubeyran (Daniel Auteuil) terug naar zijn geboorteland nadat hij in het leger heeft gediend. Met de bedoeling dure bloemen te kweken, spant hij samen met zijn oom Cesar (Yves Montand) om toegang te krijgen tot een verborgen bron op een (naburig) landgoed. Wanneer hun eerste poging om het land te kopen mislukt, moeten ze het opnemen tegen Jean de Florette (Gérard Depardieu), die met zijn gezin arriveert om het felbegeerde perceel te bewerken en er een winstgevende boerderij van te maken."

Manon des Sources (1986)

"Manon (Emmanuelle Béart), een mooie herderin in de Provence, Frankrijk, heeft haar vader verloren en zag het levensonderhoud van haar familie geruïneerd door de hebzucht van haar (buren): Ugolin (Daniel Auteuil) en zijn grootvader, Cesar (Yves Montand). Nu volwassen en geïsoleerd buiten het dorp levend, beraamt ze wraak op de mannen voor hun wandaden. Haar complot wordt bemoeilijkt door Ugolin, die verliefd op haar is geworden, maar Manons vergelding zal niet teniet worden gedaan."

La Haine (1995)

"Als een jonge Arabier wordt gearresteerd en bewusteloos wordt geslagen door de politie, breekt er een rel uit in de notoir gewelddadige buitenwijken buiten Parijs. Drie van de leeftijdsgenoten van het slachtoffer, Vinz (Vincent Cassel), Said (Said Taghmaoui) en Hubert (Hubert Koundé), dwalen doelloos rond over hun thuisbasis in de nasleep van het geweld, terwijl ze proberen hun verontwaardiging over het brute incident te verwerken. Nadat een van de mannen het afgedankte wapen van een politieagent vindt, lijkt hun nacht een sombere wending te nemen."

Le Dîner de cons (1998)

"Le dîner de cons of The dinner game volgt de inspanningen van een groep vrienden om de meest idiote mensen te vinden die je je kunt voorstellen, om uit te nodigen voor een stiekeme competitieve diner afspraak. Een afspraak waarop ze zullen worden gevraagd om te praten over zichzelf en hun hobby's. Deze gelegenheid is niet bedoeld om informatief of charmant te zijn; gemene geest en zwarte komedie stimuleren deze sociale manipulatie. Hilariteit ontstaat wanneer de uitgever Pierre Brochant denkt dat hij een bijzonder excentrieke luciferkunstenaar heeft gevonden, de stuntelige maar goedaardige François Pignon. Opgewonden en naïef wordt Pignon misleid om mee te doen aan het dinerspel; als lokaas wordt de belofte van een boekdeal op zijn lucifermodellen aangeboden. Wat volgt is een pijnlijke samenloop van omstandigheden waar de idioot geen bescheiden rol in speelt."

Amélie (2001)

"Amélie is een fantasierijke komedie over een jonge vrouw die discreet de levens van de mensen om haar heen orkestreert en een wereld creëert die ze exclusief heeft gemaakt. Gefilmd op meer dan tachtig Parijse locaties, beroept de veelgeprezen regisseur Jean-Pierre Jeunet (Delicatessen en La cité des enfants perdus) zich op zijn onvergelijkbare visionaire stijl om de exquise charme en het mysterie van het hedendaagse Parijs vast te leggen door de ogen van een prachtig onschuldig meisje."

Les Choristes (2004)

"Pierre (Jean-Baptiste Maunier) is een doelloos kind op een sobere kostschool in Frankrijk. De studenten en docenten staan ​​voortdurend op gespannen voet met elkaar, totdat een muziekleraar, Clément Mathieu (Gérard Jugnot), arriveert en een koor begint. Clément - die zijn eigen problemen heeft - probeert het reactionaire beleid van de school te veranderen en verkiest in plaats daarvan zijn leerlingen aan te moedigen. Zijn inspanningen hebben een bijzondere impact op Pierre, die een groot muzikaal toont."

Intouchables (2011)

"In Parijs is de aristocratische en intellectuele Philippe, een volledig verlamde miljonair, die met roodharige secretaresse Magalie, kandidaten interviewt voor de functie van persoonlijke verzorger . Uit het niets snijdt Driss de kandidatenlijst door en geeft een document van de Sociale Security en vraagt ​​Phillipe om het te ondertekenen om te bewijzen dat hij op zoek is naar een baan zodat hij zijn werkloosheidsuitkering kan ontvangen. Philippe daagt Driss uit en biedt hem een ​​proefperiode van een maand aan om ervaring op te doen om hem te helpen. Dan kan Driss beslissen of hij bij hem wil blijven of niet. Driss gaat de uitdaging aan en verhuist naar het landhuis, waardoor het saaie leven van Phillipe en zijn werknemers verandert."

DeIntouchables was in Frankrijk in 2011 de meest bekeken film
De Franse film Intouchables werd in Nederland een grote hit | wikimedia.org

Waar Kun je in Nederland Franse Films Kijken?

Zoals je weet, kun je veel films downloaden (vaak tegen betaling) van internet om ze vanaf je laptop of computer online bekijken, maar je kunt ook enkele populaire (en minder!) internationale films op Netflix vinden. Je kunt hun website bezoeken voor een lijst met Franse films die momenteel worden uitgezonden. Je kunt ook een abonnement nemen bij Videoland.

Als je echter de volledige bioscoopervaring wilt, kun je onafhankelijke bioscopen bij jou in de buurt online bekijken om te zien of ze Franse films vertonen, of een bezoek brengen aan bijvoorbeeld het Filmhuis in Den Haag of Cinema Lumière in Maastricht. Beide filmtheaters concentreren zich richten zich op buitenlandse, onafhankelijke en natuurlijk Franse films. Bezoek hun website om te zien wat er op het programma staat, hun speciale vertoningen en alle series die ze vertonen.

Kijk ook eens op de website van het Institut Français des Pays-Bas, het Franse Instituut voor taal en cultuur in Nederland. Ook zij bieden Franse films aan.

Een aanrader is de website fransefilms.nl. Daar vind je talloze Franse films (2281) op titel, regisseur, acteur en actrice.

 

 

>

Het platform dat privé leraren en leerlingen met elkaar verbindt

1ste les gratis

Vond je dit artikel leuk? Laat een beoordeling achter!

5,00 (1 beoordeling(en))
Laden...

Marianne

Ik vind dat iedereen overal op de wereld recht heeft op onderwijs. Onderwijs geeft je een betere toekomst. Ik heb de mogelijkheid om mijn kennis te delen, zodat ik mensen van arm tot rijk, van jong tot oud misschien een helpende hand kan bieden om hun doel te bereiken. Dat is mijn ambitie!