Wat maakt een film goed? Is het het acteerwerk? De actie? Misschien wordt het hoofdpersonage gespeeld door je favoriete ster, en het maakt niet uit waar hij/zij in speelt, het zal zeker goed zijn!

Misschien kan een goede film het beste worden gedefinieerd als een film die zijn publiek meezuigt, in zijn ban houdt en zo'n twee uur later met een grote golf van emotie loslaat.

De gemiddelde filmcriticus heeft de neiging om elke film die hij/zij beoordeelt te ontleden aan de hand van zowel technische als artistieke elementen.

Wij, het publiek, kijken liever met onze ongetrainde ogen naar het witte doek - niet om te beoordelen en te veroordelen, maar om het verhaal te absorberen en ons hopelijk te identificeren met de hoofdpersoon of het idee dat hij/zij aanhangt, nietwaar?

Nu we net het idee hebben vastgesteld dat het een kwestie van persoonlijke voorkeur is om iets als het beste te definiëren, laten we deze tien Franse films naar voren schuiven, in de hoop dat je het eens bent met onze beoordeling: dat ze een perfecte uitdrukking zijn van de Franse film op zijn best.

Je hoeft je geen zorgen te maken over het gerucht dat bioscoopbezoekers in Frankrijk de Franse film de rug toekeren; de industrie is even productief als altijd, met zo'n 300 titels per jaar!

We bespreken enkele films uit elk tijdperk.

De beste leraren Frans beschikbaar
Arianne
4,8
4,8 (11 reviews)
Arianne
25€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Vicky
5
5 (8 reviews)
Vicky
20€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Maureen
5
5 (7 reviews)
Maureen
20€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Martinus
5
5 (7 reviews)
Martinus
18€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Adélaïde
5
5 (3 reviews)
Adélaïde
35€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Estellei
5
5 (12 reviews)
Estellei
40€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Luisa
5
5 (7 reviews)
Luisa
17€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Jolijn
5
5 (7 reviews)
Jolijn
17€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Arianne
4,8
4,8 (11 reviews)
Arianne
25€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Vicky
5
5 (8 reviews)
Vicky
20€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Maureen
5
5 (7 reviews)
Maureen
20€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Martinus
5
5 (7 reviews)
Martinus
18€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Adélaïde
5
5 (3 reviews)
Adélaïde
35€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Estellei
5
5 (12 reviews)
Estellei
40€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Luisa
5
5 (7 reviews)
Luisa
17€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Jolijn
5
5 (7 reviews)
Jolijn
17€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Let's go

De Franse Nouvelle Vague

Resnais behoorde tot de stroming van de Nouvelle Vague
Scene uit de film van 'Hiroshima mon Amour' van Alain Resnais | Flickr.com

Dit is een term die is bedacht om Franse filmmakers te beschrijven van de late jaren vijftig tot de zestiger jaren.

Prominente gezichten in deze beweging waren onder meer: ​​Catherine Deneuve, Jeanne Moreau, Jean-Pierre Leaud en Alain Delon.

Ze werden meestal geregisseerd door Jean-Luc Godard, François Truffaut, Eric Rohmer en Jacques Rivette.

Deze Nouvelle Vague filmmakers verwierpen bewust het idee om de destijds zo populaire Hollywoodclichés te produceren. Ze noemden Hollywood 'de droomfabriek'. De films van Hollywood deden er alles aan om de kijker te laten geloven dat het echt was. Zo is de montage van een Hollywood-film continu en daar waren ze tegen. In plaats daarvan richtten ze hun focus op de thrillerstijl; een ruig realisme dat de evolutie van de samenleving in die tijd weerspiegelde.

Online Frans leren op Superprof

Een paar titels uit die tijd zijn onder meer:

  • À bout de souffle;
  • Hiroshima mon Amour;
  • Vivre sa vie;
  • Jules en Jim;
  • Les Quatre Cents Coups;
  • La Grande Vadrouille.

Misschien kun je een meer uitgebreide lijst met titels ontdekken en kom je meer te weten over hoe de Franse Nouvelle Vague – ‘Nieuwe Golf’ de kunst van het film maken heeft beïnvloed.

Het Tijdperk na de Nouvelle Vague

Van het einde van de jaren zestig tot het begin van de jaren tachtig bleven Franse filmmakers experimenteren met Cinema Verité, met elementen van noir (zwart) en amour (liefde) – in de zin van romantiek, om filmische wonderen te produceren.

De film Diva, uitgebracht in 1981, speelde een belangrijke rol in de Franse filmindustrie die zich afkeerde van het realisme dat haar al meer dan tien jaar in zijn greep had, en zorgde voor een terugkeer naar luchtigheid.

Regisseurs Luc Besson en Leo Carax kwamen in die tijd tot hun recht met films als Le grand bleu (The Big Blue) en Les Amants du Pont-Neuf (Lovers on a Bridge).

Daniel Auteuil werd op dat moment bekend door zijn rol in Jean de Florettes, de naam die hij weer aannam in de vervolgfilm Manon des Sources.

Daniel Auteuil was kort getrouwd met Emmanuelle Béart
De actrice Emmanuelle Béart had een bijrol in de film 'Manon des Sources' (afbeelding uit een andere film) | Flickr.com

Zijn co-sterren Yves Montand en Emmanuelle Béart waren toen al behoorlijk bekend; het is een bewijs van het acteervermogen van Auteuil om hetzelfde betaald te krijgen als dergelijke beroemdheden.

Overigens: Auteuil was kort getrouwd met de eeuwig mooie Emmanuelle Béart!

Elders in deze periode nam het film maken in Frankrijk iets andere richtingen aan.

Geanimeerde verhalen kwamen in zwang, dankzij de experimentele film L’Ange (The Angel), 1982 van Patrick Bokanowski.

"De maskers wissen alle menselijke persoonlijkheid in de personages uit" - filmcriticus Raphael Bassan

Deze film, verwijderd van de harde realiteit, met overdreven uitdrukkingen en openlijke emotie, plaatste het verhaal boven het vermogen van de artiesten om zichzelf in hun karakter te verplaatsen.

Het gaf de regisseur ook totale, autonome controle om zijn visie te realiseren, en de film werd uiteindelijk een van de meest besproken inzendingen in Cannes in 1982.

Opmerking: De Palme D'or-winnaar dat jaar werd gezamenlijk toegekend aan Missing en Yol - geen van beide een Franstalige film, maar niettemin toch prachtige films.

De beste leraren Frans beschikbaar
Arianne
4,8
4,8 (11 reviews)
Arianne
25€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Vicky
5
5 (8 reviews)
Vicky
20€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Maureen
5
5 (7 reviews)
Maureen
20€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Martinus
5
5 (7 reviews)
Martinus
18€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Adélaïde
5
5 (3 reviews)
Adélaïde
35€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Estellei
5
5 (12 reviews)
Estellei
40€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Luisa
5
5 (7 reviews)
Luisa
17€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Jolijn
5
5 (7 reviews)
Jolijn
17€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Arianne
4,8
4,8 (11 reviews)
Arianne
25€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Vicky
5
5 (8 reviews)
Vicky
20€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Maureen
5
5 (7 reviews)
Maureen
20€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Martinus
5
5 (7 reviews)
Martinus
18€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Adélaïde
5
5 (3 reviews)
Adélaïde
35€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Estellei
5
5 (12 reviews)
Estellei
40€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Luisa
5
5 (7 reviews)
Luisa
17€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Jolijn
5
5 (7 reviews)
Jolijn
17€
/u
Gift icon
1e les gratis!
Let's go

Franse Films in de Jaren Negentig

Voor dit decennium staat Cyrano de Bergerac bovenaan de lijst, niet alleen met verschillende César-prijzen ( zoiets als de Amerikaanse Oscar) in Frankrijk, maar ook met de American Academy Award-nominatie voor beste buitenlandse film.

De bekende acteur Gérard Depardieu won een prijs voor beste acteur voor zijn rol als titelpersonage.

Het lijkt misschien, door de herhaling van grote namen in de Franse filmindustrie, dat deze eigenlijk heel klein moet zijn. Wees gerust dat dat niet het geval is!

Zoals we zien in La cité des enfants perdus (The City of Lost Children), een ander hoogtepunt uit dat decennium van Franse films, dat jong talent zichzelf voortdurend definieert en steeds meer tijd op het witte doek claimt.

Deze sciencefiction fantasy film, geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet en Marc Caro, wordt aangekondigd als een internationaal project, met de Amerikaanse acteur Ron Pearlman en bijgestaan ​​door de Franse kostuumontwerper Jean-Paul Gaultier.

Als je de film nog niet hebt gezien, zou je kunnen kijken of de film streaming service van de bibliotheek bij jou in de buurt de film heeft opgeslagen. Het is het kijken meer dan waard!

Elders in het decennium haastten filmmakers zich om het gunstige moment niet te verliezen dat animatiefilm in Cannes met L’Ange genereerde.

Michel Ocelot hield dat specifieke vuur opgestookt met Kirikou et la Sorcière (Kirikou en de Heks), 1998, een volledige animatiefilm.

Andere belangrijke films van het decennium zijn Nikita (1990) en Le Cinquième Élément (The Fifth Element), 1997, die, naast het lanceren van de carrière van ene Milla Jovovich, de twijfelachtige onderscheiding handhaaft van het hebben van uiteengedreven filmcritici.

Of je er nu van houdt of er een hekel aan hebt, het werd destijds als een kassucces beschouwd - het verdiende bijna drie keer zijn productiebudget terug! De film is vandaag de dag nog steeds een cultfavoriet.

Helaas zou Claude Sautet zijn laatste film in dit decennium maken: Un cœur en hiver (A Heart in Winter), 1992, wordt beschouwd als de bepalende film van zijn carrière; een waar meesterwerk.

We vragen ons af wat hij had kunnen doen met digitale bioscooptechnologie...

Franse Films van het Nieuwe Millennium

De voor de hand liggende aftrap voor uitstekende Franse films van dit nieuwe tijdperk moet Amélie (2001) zijn, met de onstuitbare, frisse Audrey Tautou als haar naam gevende personage.

Terwijl Hollywood een formule lijkt te hebben voor hun Rom-Com - romantische komediegenre, gaat Amélie veel dieper dan de aantrekkingskracht-afwijzing-onvermijdelijke conclusiematrix door het isolement van het hoofdpersonage te onderzoeken, dat werd aangemoedigd door haar ongewone opvoeding.

Dit juweeltje van een verhaal, en de lieve Audrey die het tot leven brengt, is volgens sommigen de bekendste film van Frankrijk.

Acht jaar later veroverde een andere ster de internationale filmgemeenschap met haar optreden in La Vie en Rose.

'La Vie en Rose' vertelt het tragische levensverhaal van de Franse zangeres Édith Piaf
Marion Cottillard speelde de hoofdrol in 'La Vie en Rose' | Flickr.com - rhinestonerockkinghorses

Marion Cotillard's levensechte weergave van het tragische leven en de vroegtijdige dood van zangeres Edith Piaf moet zeker bovenaan de lijst staan ​​van elke muziekliefhebber - en de collectie van filmfans van films die je moet zien.

Vreemd genoeg, terwijl Cannes in een van de meest legendarische regio's van het Middellandse Zeegebied van Frankrijk ligt, aan de Rivièra, was de Filmfestival jury erg gierig in het toekennen van de hoogste eer aan films uit haar eigen land.

Misschien zou dat een bewijs kunnen zijn van het feit dat die juryleden volledig onbevooroordeeld zijn in het zoeken naar het toppunt van het maken van kwaliteitsfilms.

Dat veranderde in dit tijdperk van de Franse film, met in het oog springende inzendingen als Entre les Murs – die in 2008 de felbegeerde Palme D'or won, en de onvergetelijke uitvoering van Isabelle Huppert in La Pianiste (The Piano Teacher), in 2001.

De enige Franse film die kan wedijveren met James Cameron's Titanic, wat betreft de grootte van het publiek en de opbrengst van de kassa, is de komedie Bienvenue chez les Ch'tis (2008).

Deze komedie werd onbedoeld over het hoofd gezien op het internationale toneel vanwege verschillende actiethrillers, geregisseerd door Franse filmmakers, met sterrencasts uit verschillende landen.

Enkele van die filmtitels zijn:

  • Riders, 2002: Gérard Pirès;
  • Catwoman, 2004: Jean-Christophe Comar (Pitof);
  • Assault on Precint 13, 2005:  Jean-François Richet;
  • Silent Hill, 2006: Christophe Gans;
  • Mirrors, 2008: Alexandre Aja;
  • The Transporter trilogy, 2002: Louis Leterrier.

Wist je dat tot 40% van de films die tegenwoordig in Frankrijk worden gemaakt, worden geleid door nieuwe regisseurs?

Wat Dit Decennium Aan Films te Bieden Heeft

Als we vandaag naar de Franse film kijken, zien we een unieke vermenging van zogenaamde arthouse-films; die Amerikanen Indie zouden noemen, en bewust commerciële producten – geïllustreerd door de nadruk op actie- en animatiefilms.

Zou je Untouchable tot de eerste of de laatste categorie rekenen?

Deze tragikomische film uit 2011, hoewel niet echt een recordbreker, was een enorme kassa-trekker en een enorm succes. Het vertelde het verhaal van een persoon met een dwarslaesie en zijn verzorger.

Dat klinkt niet erg ontzagwekkend, toch?

Als je er een beetje actie in gooit, een beetje drama en een paar lachjes, krijg je een gemengd verhaal dat, opmerkelijk genoeg, lijkt op het echte leven.

Het is heel goed mogelijk dat het juist dit aspect van deze film is, dat de aantrekkingskracht verklaard.

Wat zou nog meer het bekijken waard zijn uit dit millennium?

Die vraag brengt ons terug bij onze openingszin: Wat maakt een film goed?

Kijk je graag naar Jean Dujardin, of geniet je meer van verhalen van Claire Denis?

Zou zoiets als L'Auberge Espagnole je grijpen? Hoe zit het met La vie d'Adèle (Blue is the Warmest Colour)?

We kunnen erachter komen wat de algemene consensus is, maar van al deze geweldige titels van meer dan 60 jaar Frans film maken, geeft de onderstaande opsomming onze selectie van beste Franse films weer.

De Franse film 'Jean de la Florette' en het vervolg daarop
Twee films van Marcel Padnol | Flickr.com - Robert Grounds

Hieronder vind je tien Franse titels, met de periode waarin ze zijn gemaakt en de belangrijkste hoofdrolspelers.

  1. Nouvelle Vague - Hiroshima Mon Amour - Emmanuelle Riva en Eiji Okada;
  2. Nouvelle Vague - La Grande Vadrouille - Bourvil en Louis de Funès;
  3. Nouvelle Vague - Les Quatre Cents Coups- Jean-Pierre Leaud en Albert Remy;
  4. Post Nouvelle Vague - Jean de Florettes - Yves Montand en Gerard Depardieu;
  5. Jaren 90 - Cyrano de Bergerac - Gerard Depardieu en Anne Brochet;
  6. Jaren 90 - La Cité des enfants perdus - Ron Pearlman en Judith Vittet;
  7. Jaren 2000 - Le Fabuleux Destin d'Amelie Poulain - Audrey Tautou en Matthieu Kassovitz;
  8. Jaren 2000 - La Vie en Rose - Marion Cotillard en Gerard Depardieu;
  9. Jaren 2010 - Intouchables - François Cluzet en Omar Sy;
  10. Jaren 2010 - La Vie d'Adèle (hoofdstuk 1&2) - Léa Seydoux en Adèle Exarchopoulos.

Als je dit artikel leuk vindt, waarom lees je dan niet onze blog over de Franse liefde voor films?

Kijk ook eens op Netflix, waar veel Franse films te vinden zijn!

 

>

Het platform dat privé leraren en leerlingen met elkaar verbindt

1ste les gratis

Vond je dit artikel leuk? Laat een beoordeling achter!

5,00 (1 beoordeling(en))
Laden...

Marianne

Ik vind dat iedereen overal op de wereld recht heeft op onderwijs. Onderwijs geeft je een betere toekomst. Ik heb de mogelijkheid om mijn kennis te delen, zodat ik mensen van arm tot rijk, van jong tot oud misschien een helpende hand kan bieden om hun doel te bereiken. Dat is mijn ambitie!