Het maakt niet uit waar ter wereld ze vandaan komen, elk muziekinstrument dat ritme aangeeft, wordt beschouwd als een percussie-instrument, maar niet elk percussie-instrument is een drum.
Om dat in perspectief te plaatsen: het Latijnse woord percussio betekent slaan - in muzikale zin, niet met de implicatie van geweld.
Dat Latijnse woord is de kern van de term percussie en het omvat alles wat wordt aangetikt of geslagen om een geluid te maken.
Sommige muziekinstrumenten, zoals de piano en het hakkebord, gebruiken hamers om de snaren te laten trillen, die zo de geluiden produceren. Toch worden ze niet als percussie beschouwd.
In feite tart de piano de standaardclassificatie: het beste zou het moeten worden beschouwd als een percussie-snaarinstrument!
Andere instrumenten in het percussiegedeelte van een orkest of band, zoals klokkenspel en maracas, worden eerder geagiteerd dan geslagen door de speler - hoewel je een enkele maraca in je handpalm kunt slaan.

Bij het samenstellen van deze lijst van drums, heeft Superprof rekening gehouden met de verbazingwekkende diversiteit aan percussie-instrumenten vanuit alle windstreken. We vroegen ons af hoe we deze het beste aan je konden presenteren.
- Volgens hun officiële Hornbostel-Sachs-classificatie: inclusief idiofonen, membranofonen en elektrofonen.
- Op basis van hun primaire classificatie: akoestisch, elektrisch en wereldmuziek.
- Afhankelijk van hun regio van oorsprong: Azië, Afrika, Latijns-Amerika en Europa.
- Naargelang hun functie: orkest, band, militair.
- Volgens hun configuratie/grootte: standaard, fusion, elektronisch, dubbelzijdig, enkelzijdig.
- Naar hun vorm: cilindrisch, kelk, zandloper. Afhankelijk van hoe ze bespeeld worden - met de hand, met een hamer, metstokken of door ze tegen iets aan te slaan.
Moeten we bekkens in onze overweging opnemen? Ze zijn tenslotte essentieel voor een drumstel en vormen een welkome toevoeging aan elk orkest.
Overigens, ze zijn enkele van de oudste muziekinstrumenten ter wereld!
Eén ding is zeker: je hebt geen standaard drumstel nodig - de basdrum, de tom-toms, de snaredrum.
Laten we de vier hoeken van de wereld verkennen om alle traditionele, ceremoniële en geïmproviseerde drums te ontdekken!
Volg drumles met een privéleraar!
Afrikaanse Percussie Instrumenten
Musicoloog Arthur Morris Jones, die vanuit zijn thuisbasis in Zambia uitgebreid door Afrika had gereisd, beschouwde muziek over het hele continent als opvallend vergelijkbaar. Hij zag regionale muziekstijlen zelfs als onderdelen van een groter systeem dat in heel Afrika te vinden was.
De kern van Afrikaans drummen bestaat uit syncopatie en cross-beats, oftewel polyritmes, gespeeld op verschillende slaginstrumenten zoals:
- De udu - een ceremoniële trommel die door vrouwen in Nigeria wordt bespeeld.
- De spleettrom, ook wel logtrommel genoemd.
- De djembé: een bekervormige trommel die de meest bekende is van alle Afrikaanse drums.
In Oeganda wordt de ceremoniële trommel 'ngoma' genoemd. Traditioneel worden ze gebruikt tijdens rituelen en als symbool van autoriteit. Ze dienen ook voor communicatie over lange afstanden.
De Bantu-etnische groep, genaamd Baganda, heeft een bijzondere band met deze trommels en noemt zichzelf liefkozend "de kinderen van de ngoma."
Een ngoma-set bestaat uit maximaal zeven drums van verschillende groottes en varianten die allemaal met elkaar verbonden zijn en samen worden bespeeld. De meest voorkomende drums in een ngoma-set zijn onder andere:
- Bakisimba: wanneer geslagen, produceert het een diep basgeluid, vergelijkbaar met de kick-drum van een westers drumstel.
- Empuunya: iets hogere toonhoogte en kleiner dan de bakisimba, maar produceert ook een basgeluid.
- Nankasa: bespeeld met stokken in plaats van handen, het maakt een hoog geluid en kan worden gezien als de tegenhanger van een snare drum.
- Engalabi: deze drum lijkt het meest op de traditionele ceremoniële ngoma. Het is groter en smaller dan de andere drums in de set, heeft slechts één kop gemaakt van hagedishuid en vastgemaakt met houten haringen. Alle andere drumvellen zijn van boven en onder van koeienhuid gemaakt, die aan elkaar zijn geregen door middel van een ingewikkeld weefsel. De engalabi heeft de hoogste toonhoogte van alle drums in de set en het is een bijzondere eer om deze drum te bespelen.
Andere Afrikaanse percussie-instrumenten zijn onder andere de marimba en de mbira, die regelmatig moeten worden afgestemd.
Drummen is een essentieel onderdeel van de Bantu-cultuur. Drummuziek, vaak vergezeld van rituele dansen, versterkt sociale cohesie, bevordert genezing en helpt stress en spanning te verminderen.
Afrikaanse stammen zijn niet de enige voorstanders van drummen om stress te beheersen en te helpen bij genezing. Volgens het Resiliency Project heeft drummen een therapeutisch effect op ons fysieke, mentale, emotionele en psychologische welzijn. Onderzoek heeft aangetoond dat drummen kan helpen bij het verlagen van de bloeddruk, het verhogen van de immuniteit en het beheersen van chronische pijn.
Deze positieve effecten worden onderstreept door het verhaal van de drummer van Def Leppard, Rick Allen. Na een tragisch auto-ongeluk verloor hij zijn linkerarm, maar met de steun van zijn bandgenoten leerde hij zich aan te passen aan een ingewikkeld pedaalsysteem, waardoor hij met zijn linkervoet de drums en bekkens kon bespelen die zijn ontbrekende linkerarm normaal gesproken zou raken.
Hoe moet je je drumstel onderhouden?
Terug naar Afrikaanse drums.
Een bijzonder interessant instrument in de Afrikaanse drum line-up is de pratende drum: een tweekoppig, zandlopervormig instrument met snaren die de boven- en onderkoppen verbinden.
Als je op zoek bent naar online drumlessen, kun je een kijkje nemen op Superprof!
Wanneer dit instrument op de juiste manier wordt bespeeld, plaatst de percussionist de trommel onder zijn arm en knijpt hij op de snaren terwijl hij op het hoofd slaat. Dit verandert de toon en toonhoogte, waardoor de trommel in staat is om de menselijke spraak na te bootsen.
De pratende drum werd over het algemeen meer gebruikt voor communicatie dan voor muzikale doeleinden.
Natuurlijk geven elke regio, taal, land en stam unieke namen aan hun drums, en men kan vergelijkbare drums aan de ene kant van het continent vinden als aan de andere kant. De eerder genoemde djembé is daar een goed voorbeeld van.
Bovendien, gezien het feit dat Afrika de bakermat van de mensheid is, is het zowel redelijk als logisch om aan te nemen dat terwijl mensen over de hele wereld migreerden, ze hun drums met zich meenamen.
Daarom zien we vergelijkbare drums in Azië, Zuid-Amerika en zelfs in het Caribisch gebied! Drummen heeft zich verspreid over verschillende culturen en heeft overal zijn unieke betekenis gekregen.
Ontdek hoeveel je kunt verwachten te betalen voor je drumstel.

Ga aan de slag met een drumleraar in Amsterdam - drumles Amsterdam
Aziatische Slagwerk Instrumenten
Nu gaan we van individuele stammen in Afrika naar de beschaving in China, waar drums ook een prominente rol speelden.
Tijdens het laatste deel van het stenen tijdperk begonnen mensen in China op zoek te gaan naar nieuwe manieren om alligatorhuiden te gebruiken. Ze ontdekten dat ze een dergelijk membraan over een hol, cilindrisch apparaat konden spannen - en zo was de Chinese trommel geboren!
Vanuit China verspreidden deze instrumenten zich door heel Azië: naar Japan, de Filippijnen, India en het Midden-Oosten. Ze vonden zelfs hun weg naar Australië en Zuid-Europa, waar we onze volgende stop zullen maken!
Hoewel gongs en cimbalen een prominentere rol spelen in de Aziatische percussie, heeft China toch een goede selectie aan drums. Van de kleine bangu die gebruikt wordt in de Beijing opera, tot de dagu - een grote, houten drum die bespeeld wordt met stokjes.
Opmerkelijk is ook de zandloper-vormige trommel, genaamd de jiegu, die door de Chinezen wordt gebruikt.
Neem drumles Rotterdam!
Drums in India
De Indiase cultuur heeft ook een rijke traditie in het drummen, zowel om religieuze als seculiere redenen, en kent een uitgebreide lijst van membranophones.
De tumbaknaer is een bokaalvormige trommel die wordt bespeeld tijdens het voordragen van gebeden. Een ander opvallend instrument is de tabla, bestaande uit een paar tonvormige, eenkoppige trommels, waarvan de ene iets groter is dan de andere. Deze worden niet met drumsticks bespeeld, maar met de vingers en handpalmen.
Een ander belangrijk percussie-instrument in India is de mridangam, de oudste van alle percussie-instrumenten. Het is een tweekoppige trommel gemaakt van een enkel stuk hout. Hoewel het tonvormig is, zwelt het aan één kant uit. Horizontaal bespeeld, heeft het rechter 'gezicht' een kleinere diameter dan het linker 'gezicht', wat we de drumkop zouden noemen. De twee gezichten zijn aan de trommel bevestigd door middel van een ingewikkeld systeem van vlechten en lederen riemen.
Vóór het spelen brengt de kunstenaar soms een mengsel van bloem en water aan op het linker gezicht om een lagere toon te bereiken. Dit mengsel wordt na de sessie natuurlijk weer verwijderd!
De Pakhawaj is de Noord-Indiase tegenhanger van de mridangam. Ook tonvormig en met twee koppen, is er echter een kritisch verschil tussen beide: deze trommel heeft afstemmingsblokken tussen de riemen en de schaal. De drummer kan deze blokken omhoog of omlaag schuiven om de drum te stemmen, wat zorgt voor een gevarieerd klankpalet.
Deze trommels werden oorspronkelijk voornamelijk gebruikt om dhammar en druphad zangers te begeleiden, maar tegenwoordig worden ze zelden gebruikt.
De tabla, de meest gespeelde drum in India, wordt verondersteld afkomstig te zijn van de mridangam en de pakhawaj. Tablas bestaan eigenlijk uit een paar trommels.
Opmerkelijk is dat deze trommel een mannelijke en vrouwelijke kant heeft. De mannelijke kant bevindt zich aan de linkerkant en geeft bastonen weer, terwijl de vrouwelijke kant een hogere toon produceert.
De Dayan, zoals de vrouwelijke trommel wordt genoemd, heeft een slanke, houten schaal, terwijl de mannelijke trommelschaal afgerond is en van metaal gemaakt is. Beide trommels hebben huiden die zijn vastgemaakt aan lederen hoepels, die op hun beurt aan het trommellichaam zijn bevestigd met lederen riemen.
Bovendien heeft de vrouwelijke trommel houten blokken tussen de lederen riemen en het trommellichaam. De trommel kan worden gestemd door de positie van deze houten blokken aan te passen, vergelijkbaar met de pakhawaj.
Een ander uniek kenmerk van de tabla-drums is dat ze meestal rusten op een klein kussen, één voor elke trommel. Deze ronde kussens isoleren de instrumenten, zodat hun trillingen niet naar de grond worden overgebracht en ze op hun plaats blijven.
De Nepalese Madal is een handtrommel die lijkt op de kleine, cilindrische trommel die vrouwen spelen tijdens het dansen in China!
De madal is het nationale instrument van Nepal en vormt de ruggengraat van het volksmuziekrepertoire van het land. Het is ook tonvormig, met het ene uiteinde breder dan het andere, waarbij het smallere uiteinde als vrouwelijk wordt aangeduid.
De koppen zijn gemaakt van een dubbele laag geitenleer. Het midden van elke kop wordt vervolgens bedekt met een mengsel van bloem, ijzervijlsel en ei dat wordt aangebracht en geroosterd, waardoor de trommel een metaalachtig geluid krijgt, bijna als een bel. Het smeersel op de kop van de Indiase vrouwelijke Dayan-trommel is gemaakt van bloem, water en ijzervijlsel - geen eieren betrokken.
De Madal-trommel wordt zittend bespeeld en heeft een extra lederen band in het ontwerp om het instrument op de knieën van de speler te bevestigen.
Bekervormige trommels worden veel gebruikt in rituelen in veel culturen en samenlevingen, wat aangeeft dat drums, samen met de mensen uit Afrika, migreerden!
Een voorbeeld van zo'n trommel is de darbuka. Deze trommel is te vinden in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Oost-Europa en staat bekend onder verschillende namen in verschillende regio's, zoals dumbeg, tarabaki en toumperliki.
En natuurlijk hebben we de meest beroemde trommel van allemaal, de djembé!
Het muzikale erfgoed en de cultuur van Azië zijn zo rijk en gevarieerd dat we hopen dat je in staat zult zijn om ten minste een paar van deze schitterende voorbeelden van drums uit die regio te bespelen voordat je verdergaat om je eigen drumstijl te ontdekken!
Verken ook de beste drumkits die passen bij jouw stijl van drummen.
De Trommels van Oceanië
Van Australië tot de eilandengroep Kiribati in de Stille Oceaan, heeft drummen een belangrijke plaats als cultureel erfgoed. Drums zijn een integraal onderdeel van religieuze tradities en populair amusement.
In Nieuw-Guinea en de omliggende eilanden, evenals in heel Oost-Micronesië, zijn drums meestal handinstrumenten. Ze kunnen de vorm hebben van een zandloper, vergelijkbaar met de Chinese jiegu, of buisvormig.
Een uniek kenmerk van drums in sommige delen van Nieuw-Guinea is het handvat. Deze handgrepen zijn ingewikkeld gesneden om op mythische figuren of dieren te lijken.
Deze drums worden niet met beide handen bespeeld. In plaats daarvan houdt de drummer zijn instrument vast aan deze gebeeldhouwde handgreep met één hand terwijl hij er met de andere hand op slaat.
In deze regio en bijna elke samenleving is drummen een taak die voornamelijk door mannen wordt uitgevoerd. Hoewel sommige samenlevingen drummen niet uitsluitend als een mannelijke activiteit beschouwen, worden vrouwen vaak getraind om competente (en competitieve!) drummers te zijn. In het verleden waren er zelfs aanwijzingen dat drummen uitsluitend een vrouwelijke activiteit was.
In Oost-Polynesië, een regio die onze Pitcairneilanden omvat, worden drums niet in de hand gehouden, maar zijn het vrij lange, rechtopstaande instrumenten. Ze worden op de grond geplaatst in plaats van op enige vorm van standaard. Afhankelijk van de hoogte van de drum kan de drummer zitten of staan om hem te bespelen.
In tegenstelling tot de drums in andere samenlevingen, werden trommels in dit gebied voornamelijk gebruikt voor religieuze doeleinden. In tegenstelling tot de afgehandelde trommels in Nieuw-Guinea, die aan individuen toebehoren en door families worden doorgegeven, behoren deze trommels tot de stam.
Een ander interessant kenmerk van drums in het grootste deel van Oceanië is dat ze zelden worden geslagen met iets anders dan de handen van de speler. Het gebruik van stokjes of hamers komt bijna nooit voor.
Drums van de Maori en Aboriginals
Je zou denken dat omdat drums een integraal onderdeel zijn van zoveel culturen in Oceanië, de Maori van Nieuw-Zeeland en de inheemse bevolking van Australië ook drums als een essentieel onderdeel van hun cultuur- en communicatiesystemen zouden beschouwen.
Maar integendeel, de Maori accepteerden drummen, zoals het algemeen bekend is (of het gebruik van snaarinstrumenten), pas na de komst van Europese ontdekkingsreizigers, toen ze hun oorspronkelijke instrumenten begonnen te verwerpen.
Desalniettemin hadden ze wel instrumenten die werden geslagen, voornamelijk gongs, die werden gebruikt om oorlog of andere officiële decreten aan te kondigen. Een dergelijk instrument, de tumutumu, is gemaakt van steen, bot of hout en wordt getikt met een soort spits.
Evenzo in Australië, waar de drie belangrijkste muziekinstrumenten de didgeridoo (of didjeridu), de bullroarer en het gumleaf zijn, die allemaal blaasinstrumenten zijn.
Geen percussie-instrument in zicht... of zullen we zeggen: binnen hoorbaar bereik? Drums lijken inderdaad niet veel voorkomend te zijn in deze specifieke culturen in vergelijking met andere instrumenten, en hun traditionele muziek vertrouwt meer op andere vormen van geluidsproductie en communicatie.
Neem drumles Utrecht.

Europese Slagwerk Instrumenten
Laten we drumnamen ontdekken die we vandaag de dag kennen!
In de 14e eeuw ontstond de snaredrum. Rond diezelfde tijd vinden we concreet bewijs van drumstokken zoals ze vandaag de dag worden gebruikt. De pauken, een soort keteltrommel, kwamen kort na de snaredrum, maar werden pas ongeveer 200 jaar later populair.
De basdrum heeft de pauken misschien overschaduwd, omdat deze rond dezelfde tijd werd ontwikkeld. De basdrum werd verkozen voor gebruik in militaire bands, mogelijk vanwege zijn draagbaarheid en praktische eigenschappen in vergelijking met de grotere pauken.
Ongeveer 400 jaar na de oprichting van de basdrum verschenen de bongo's op het Europese muziekpodium. Meer ontdekkingsreizigers trokken in de 19e eeuw naar Cuba en Afrika en brachten deze drums mee naar de Europese muziekscene.
In de vroege jaren 1900 konden drummers complete drumkits kopen, inclusief een kickdrum, snaredrum, toms en natuurlijk cimbalen. Ringo Starr is verantwoordelijk voor de essentiële drumkit waar we vandaag de dag zo bekend mee zijn: een kick-drum, een hangende tom, een-floor tom en een snaredrum; aangevuld met hi-hats, een crashbekken en een ride-bekken!
In 1976 pionierde de Duitser Karl Bartos, drummer voor de band Kraftwerk, met elektronische drums.
En hoe kunnen we deze sectie over Europees drummen beëindigen zonder de bodhrán te noemen, een open-frame frametrommel uit Ierland? Deze traditionele Ierse trommel heeft zijn eigen unieke geluid en is een essentieel onderdeel van de Ierse muziektraditie.
Ontdek wat je nog meer moet weten voordat je je eerste drumstel koopt.
Neem drumles Den Haag!

Latijnse en Caribische Slaginstrumenten
Geen drumreview zou compleet zijn zonder de exotische geluiden uit Latijns-Amerika!
De Conga is een eenkoppige drum afkomstig uit Cuba, maar wordt overal gevonden waar Latijnse ritmes worden gespeeld. Het wordt meestal gecombineerd met een kleinere drum die is afgestemd op een andere toonhoogte. Met de hand bespeeld, heeft het een verrassend breed scala aan geluiden, afhankelijk van waar en hoe het wordt geslagen.
De timbale is vergelijkbaar met de conga, maar wordt gespeeld op verhoogde tribunes. Beide drums zijn afstembaar en voegen een dynamisch element toe aan Latijns-Amerikaanse ritmes.
De boxtrommel, of cajon, is ontstaan in Peru, gecreëerd door West-Afrikaanse slaven die meer dan 300 jaar geleden naar het land werden gebracht. Ze konden geen geschikte materialen vinden om hun trommels te maken, dus maakten ze ze van materialen die ze bij de hand hadden.
Deze drum is opmerkelijk: het is een doos. Er zijn geen drumvellen; men slaat eenvoudigweg op de voorkant of zijkanten - meestal gemaakt van multiplex - om verschillende tonen te verkrijgen. De cajon is uniek omdat het dient als zijn eigen zitplaats: de speler zit bovenop de doos, leunt achterover in een kleine hoek en slaat op het gezicht van de doos.
Traditioneel gebruikte de cajon-speler zijn handen; tegenwoordig wordt een breder bereik van het geluid bereikt door het te slaan met stokken, houten hamers of door het te kammen met borstels.
Zo hebben we de cirkel rond: van de djembé-trommel tot de standaard drumset die je misschien al hebt. Latijns-Amerikaanse drums voegen een opwindende en exotische dimensie toe aan de rijke wereld van percussie en dragen bij aan de diversiteit en veelzijdigheid van drummen in de muziekwereld!