In sommige delen van de Engelssprekende wereld valt lezen iets lager uit dan je ogen uitsteken met een bot instrument op de lijst van favoriete dingen om te doen. Het lezen van literaire teksten komt daar een aantal gradaties onder.
Statistieken bewijzen dat: het aantal studenten dat geen literatuur wil lezen groeit. Het internet en lesmateriaal staan vol met artikelen over hoe je leerlingen kunt motiveren om klassieke literatuur te lezen. Er zijn evenveel artikelen gericht op studenten die uitleggen waarom ze literatuur moeten lezen.
Dit alles roept de vraag op: waarom hebben mensen, vooral studenten, er zo'n hekel aan?
Ten eerste wordt het vaak als saai en droog ervaren. Wat heeft een verhaal, toneelstuk of gedicht, meer dan een eeuw geleden geschreven, te maken met het leven van vandaag? En, nu onze wereld zo heel anders is dan toen, hoe kunnen we ons verhouden tot literatuur die een eeuw of langer geleden is geschreven?
Het antwoord op beide vragen ligt in het lezen van de Engelse teksten. Niet alleen lezen, maar analyseren, ze in context plaatsen met de wereld van vandaag en conclusies trekken die bijdragen aan je begrip van wat het betekent om mens te zijn.
Kortom, opdrachten voor het lezen van literatuur zijn niet zomaar een tactiek die het lerarenberoep heeft bedacht om onwillige leerlingen te martelen.
Om het meeste uit Engelse literatuur te halen, moet je het in zijn samenstellende delen opsplitsen, uitzoeken wat de schrijver probeert te zeggen en hoe hij/zij het zegt. En dan alles weer in elkaar zetten om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen.
Laat Superprof die stappen voor je uit de doeken doen...
Raak Vertrouwd met het Engelse Literaire Werk

Het zou duidelijk moeten zijn dat je de teksten moet lezen om er met enige autoriteit over te schrijven. Voor degenen die echter een geschreven tekst verachten, zou je verbaasd zijn over de manieren om literatuur en poëzie te lezen - of het nu Shakespeare of Shelley is.
Waarom zou je literatuur lezen als het allemaal verfilmd is?
Natuurlijk zijn we spottend door te zeggen dat het een standaard in de filmindustrie kan zijn om hun eindproducten zoveel mogelijk te laten afwijken van hun bronmateriaal. Maar heb je ooit mensen horen zeggen: "Het boek is zoveel beter dan de film!"? Daar is een reden voor: meestal is het de waarheid.
Het probleem is dat wanneer je naar iemands interpretatie van een literair werk kijkt, je eigen perceptie ervan vertekend zal zijn. In feite interpreteer je een interpretatie.
Hetzelfde geldt voor elke andere snelkoppeling die je zou kunnen kiezen om te vermijden om het originele werk te lezen: je kennis ervan zal gebaseerd zijn op wat die bronnen - CliffNotes, SparkNotes en zelfs BBC Bitesize je presenteren.
Afgezien daarvan, waarom zou je jezelf bedriegen ten aanzien van de rijkste delen van de Engelse literatuur? Door de tekst te lezen, herken je en identificeer je je mogelijk met elementen die in geen enkele andere vorm kunnen worden nagemaakt. Die elementen zijn essentieel voor je vermogen om literair werk te analyseren.
Laten we ze eens van dichtbij bekijken.
Vorm
Een van de grootste voordelen van het lezen van literaire teksten is dat je vertrouwd raakt met degene die het verhaal vertelt.
Als het in de eerste persoon is geschreven, is de verteller een actieve deelnemer, maar als het verhaal in de derde persoon wordt verteld, vertelt de verteller gebeurtenissen die anderen zijn overkomen.
Als het schrijven in de derde persoon is, vraag jezelf dan af of je die verteller kunt vertrouwen. Het gebruik van een oneerlijke verteller om een verhaal te vertellen is een schrijftechniek die is ontworpen om van de vertelling zelf een verhaallijn te maken. Aan de andere kant kun je het gevoel krijgen dat zelfs de verteller niet weet wat er gaat gebeuren; deze techniek werkt om de lezer in spanning te houden.
Bedenk ook welke toon het schrijven aanneemt. Is het luchtig en humoristisch, zoals in Much Ado About Nothing van Shakespeare, of onheilspellender, zoals in Lord of the Flies van William Golding?
Door na te gaan welke vorm en toon de auteur gebruikt, kun je beter voelen wat hij/zij wil overbrengen.
Jouw beurt om te praten: welke revisietips kun je andere studenten geven die zich aan het voorbereiden zijn voor hun Engelse literatuurexamens?

Ben je bij het lezen van dit artikel toevallig op zoek naar een Engels cursus? Laat je helpen door een van onze enthousiaste privéleraren van Superprof!
Structuur
Vrijwel elk geschreven werk heeft een structuur. Romans hebben hoofdstukken, toneelstukken hebben handelingen en scènes; poëzie heeft verzen of strofen. Bovendien zijn er binnen elk hoofdstuk, elke handeling en elke scène alinea's en dialogen die voorkomen dat elk segment doelloos ronddwaalt.
De opbouw van literaire teksten is belangrijk. Hoofdstukken fungeren als delen, die het verhaal in discrete stukjes verder vertellen, terwijl er korte pauzes in de actie mogelijk zijn. De beste zijn cliffhangers: ze zorgen ervoor dat je wilt weten wat er daarna gaat gebeuren en anderen dienen als scene-wisselaars, vaak wisselend tussen verhaallijnen.
Waarom heeft de auteur die structuur gekozen om dat verhaal te vertellen? Het beantwoorden van deze vraag zou een onderdeel van je analyse moeten zijn; het zal onthullen of hij/zij het verhaal in chronologische volgorde wilde vertellen in plaats van heen en weer te springen door de tijd.
Literaire Hulpmiddelen en Ander Taalgebruik
Hoe de schrijver het verhaal overbrengt, is een andere belangrijke analysefactor. Korte zinnen kunnen bijvoorbeeld duiden op gevaar of een gebrek aan gevoel, terwijl langer bloemrijk proza op complexe emoties kan wijzen.
De beste schrijvers schilderen afbeeldingen met woorden. Dat doen ze door beelden te gebruiken die tot leven komen in onze verbeelding. Een voorbeeld: "Hij rende als de wind om haar eerder te bereiken." Vergelijkingen stellen ons in staat gebruik te maken van onze verbeeldingskracht en kennis van de wereld om voor onszelf het beeld te creëren dat de schrijver ons wilde laten hebben.
Andere dergelijke hulpmiddelen zijn onder meer:
- Metaforen: eigenlijk, iets dat voor iets anders staat;
- Opsomming - 'de koopman, de bankier, de advocaat en de tollenaar...';
- Personificatie: het toekennen van een menselijke eigenschap aan iets;
- Alliteratie: meerdere woorden achter elkaar die met dezelfde klank beginnen;
- Sibilantie (sisklank): hetzelfde als alliteratie maar met zachte medeklinkers;
- Herhaling - 'ze probeerde en probeerde, en probeerde opnieuw...'
De beste manier om alles uit de literaire teksten die je leest te halen, is ze twee keer te lezen. De eerste keer alleen vanwege de impact die het op je heeft en de tweede keer om al deze elementen eruit te lichten. Dat wil zeggen, als je de tijd hebt...
Natuurlijk, als je eenmaal gewend bent aan het analyseren van Engelse literatuur, zul je merken dat je verschillende elementen kunt opmerken terwijl je nog steeds van het verhaal geniet.
Wist je dat de meeste lezers enkele van de meest bekende Engelse literatuurteksten als hun favoriete leesmateriaal beschouwen?
Overweeg je Essay Vraag
Wanneer studenten de opdracht krijgen om literatuur te lezen, moeten ze meestal een essay schrijven. Soms bevat je schrijfopdracht instructies - een open vraag waarin naar specifieke elementen wordt gevraagd. Andere keren, meestal in bachelor Engelse literatuurcursussen, moeten studenten zelf iets bedenken om over te schrijven.
Als je een aanwijzing krijgt
Als je een open vraag beantwoordt, denk er dan goed over na. Waar vraagt het om?
Over het algemeen willen essayvragen dat je schrijft over twee of drie aspecten van het werk: thema's, karakteristieken, kenmerken en/of andere. Dat maakt je werk zoveel gemakkelijker!
Je hoeft alleen de volgorde aan te houden waarin de vragen worden gesteld. Als er eerst naar thema's wordt gevraagd, schrijf er dan eerst over. Onthoud echter dat je ze niet kortaf moet beantwoorden; je moet de vraag in je antwoord opnemen.
Ontdek ook hoe je je essay over Engelse literatuur het beste kunt structureren...
Volg je Engels cursus met een privéleraar naar keuze bij jou in de buurt!
Als je je Eigen Essay Mag Kiezen
Als het aan jou wordt overgelaten om te beslissen waar je over gaat schrijven, overweeg dan welke aspecten van het werk je het meest aanspraken en/of het langst bleven hangen. Je kunt ook overwegen welke elementen de auteur heeft gebruikt en hun effectiviteit of hun gebruik van toon en taal om hun schrijfdiepte te geven.
Of je nu een essayvraag krijgt of niet: je docenten willen geen samenvatting of recensie van het werk, ze willen een analyse - een argumentatief essay. Dat houdt in dat je argumenten hebt en het bewijs om ze aan te tonen.
Het beantwoorden van een open vraag helpt om ons op het denken te concentreren. Dat is – om te beginnen - een reden waarom we Engelse literatuur bestuderen.

Bewijs Vinden
Eerder adviseerden we het werk twee keer te lezen alvorens het te analyseren. Bij de eerste lezing heb je misschien al enkele elementen gemarkeerd, dus bij je tweede ronde ga je op zoek naar bewijs om je argumenten te ondersteunen.
Je kunt je bewijsmateriaal op een aantal manieren catalogiseren: door de tekst te markeren met markeerstiften - bij voorkeur een andere kleur voor elk element, of door aantekeningen te maken.
Sommige studenten tekenen graag een tabel op een whiteboard, waarbij ze elk een kolom of rij wijden aan structuur, literaire hulpmiddelen en technieken, de toon en het type verhaal, enzovoort. Ze kunnen echte passages bevatten of gewoon paginanummers vermelden die naar het betreffende element verwijzen.
Als je deze methode van bewijsverzameling kiest, zorg er dan voor dat je ruimte laat voor citaten, aangezien je waarschijnlijk een paar goedgekozen zinnen uit de tekst in je essay zult opnemen.
Tegenwoordig schakelen meer studenten over op mindmaps om hun bewijsvoorraad op te bouwen.
Mindmaps zijn eenvoudig te maken; je kunt ze met de hand tekenen of mindmapping-software gebruiken. En dan is het gewoon een kwestie van je kaart vullen. Vul de elementen in en vul de bijbehorende informatie in. En dan komt het tijd om je analyse te schrijven, alles wat je nodig hebt staat voor je klaar.

Een literaire analyse uitvoeren is meer dan teksten lezen en erover schrijven. Deze analyses trainen je om je ideeën en denkprocessen te ordenen, informatie te doorzoeken en, uiteindelijk, kritische denkvaardigheden op te bouwen... en dit alles terwijl creativiteit wordt bevorderd.
Wist je dat universiteitsstudenten hun inleiding in de Engelse literatuur vaak aanhalen als het begin van hun kritisch denken in alledaagse situaties?
Volg je bijles of Engels cursus gegeven door een privéleraar via Superprof. Onze leraren weten precies hoe zij jou moeten helpen!









