De termen die door musicologen en muziekliefhebbers worden gebruikt, kunnen beginners soms verrassen en desoriënteren, vooral als het gaat om stemtypen. Zelfs de woordenschat in zowel het Italiaans als het Frans kan opera onwelkom maken voor jongere fans van moderne muziek. Er zijn echter een paar manieren om aan je zangstem te werken om jezelf een betere zanger te maken.

Moed, kracht, volume, warmte, kleur, helderheid: er zijn zoveel termen om de verschillende soorten stemmen te beschrijven dat koorzangers en operazangers er zeer bekend mee zijn. Vandaag gaan we kijken naar tessituur en bereik, enkele van de belangrijkste aspecten van de menselijke stem.

Laten we, met dat in gedachten, eens kijken naar het antwoord op een vraag die de meeste operadiva's waarschijnlijk zouden stellen: "Kan ik mijn vocale bereik vergroten en, zo ja, hoe?" Dit zijn zeer belangrijke vragen die niet alleen betrekking hebben op operazang maar ook op moderne muziek.

Wat is Tessituur?

Wanneer het gaat om muziek en de geluiden die door de menselijke stem worden gemaakt, kunnen instrumenten en zangers worden geclassificeerd in termen van het bereik van verschillende frequenties die ze kunnen produceren. Natuurlijk is de menselijke stem enigszins beperkt en je zou kunnen zeggen dat de meeste van haar capaciteiten zijn aangeboren: een operatie kan een ambitieuze zanger bijvoorbeeld niet met een knip van de vingers veranderen in Luciano Pavarotti.

Tessituur verwijst in feite naar het bereik in termen van tonen en octaven die een stem op natuurlijke wijze zonder al te veel moeite voortbrengt. Voordat je een vocale training begint, moet je op zijn minst de basis van de muziektheorie bestuderen zoals je zou doen voordat je een viool, hobo, hoorn, accordeon, basklarinet, trompet, gitaar, trombone of altsax begint te spelen.

Het lezen van bladmuziek zou erg handig zijn voor het ontcijferen van een bepaald stuk. Dit is iets dat echt zou helpen als je Coppelius speelde in Hoffmanns vertellingen.

Je zult wat kennis van muziektheorie moeten hebben
Als je goed wilt leren zingen is het handig om noten te kunnen lezen ǀ Pixabay - LeBlanc

Zoals je waarschijnlijk weet, hebben menselijke stemmen de neiging om in de loop van het leven van een persoon te veranderen. Er zijn ook bepaalde belangrijke momenten. Tijdens de puberteit bijvoorbeeld, breekt de stem en wordt je bereik dieper. Bovendien veranderen de stemmen van vrouwen tijdens de menopauze ook.

Op het hoogtepunt van de carrière van een zanger (vaak tussen de 25 en 45 jaar oud), moeten ze onvermoeibaar aan hun stem werken om in de wereld van de opera door te breken en hun bereik te vergroten om hun kansen op bepaalde rollen te doen toenemen.

De Koningin van de Nacht in Die Zauberflöte van Mozart vereist een totale beheersing van de hogere tonen van de menselijke stem en tenors krijgen hun kans om te schitteren in Il Trovatore (De Troubadour) van Giuseppe Verdi en Het Huwelijk van Figaro van Mozart.

De Belangrijkste Soorten Tessituur

Hoewel er enige overlap is, zijn de stemmen van mannen en vrouwen over het algemeen anders ingedeeld en maken ze deel uit van een schaal van het laagste vocale bereik van mannen tot het hoogste vocale bereik van mannen. Binnen deze zangstemmen zijn er ook verschillende onderverdelingen.

Van de laagste mannelijke bereiken tot de hoogste,  is het mannelijk stembereik als volgt ingedeeld:

  • Het bas bereik gaat van E2 (de tweede E onder de middelste C) tot E4 (de E boven de middelste C);
  • Het bariton bereik loopt van A2 (de tweede A onder de middelste C) tot A4 (de A boven de middelste C) zoals Marcello in La Bohème van Puccini;
  • Het tenor bereik gaat van C3 (een octaaf onder midden C) tot C5 (een octaaf boven midden C). Een goed voorbeeld is Almaviva in De Barbier van Sevilla van Rossini;
  • De contratenor is meestal het hoogste mannelijke vocale bereik en omvat Händels oratoria en de barokmuziek van Purcell.
Je moet je kunnen presenteren tijdens een optreden
Als je wilt zingen in een opera moet je ook kunnen acteren ǀ Visualhunt - nationalopera

Elk van deze groepen omvat onderverdelingen en bepaalde zangers, zoals Roberto Alagna, kunnen worden geclassificeerd als zangers in verschillende bereiken en kunnen een groot aantal rollen spelen zonder ooit moeite te hebben elke toon te raken.

Op dezelfde manier heeft de vrouwelijke stem drie hoofdrollen die worden gedefinieerd door het bereik van tonen die ze uitvoeren.

  • Het alt-bereik loopt van F3 (de F onder de middelste C) tot F5 (de tweede F boven de middelste C) en omvat rollen als Erda in Das Rheingold van Richard Wagner.
  • Het mezzosopraan bereik gaat van A3 (de A onder de middelste C) tot A5 (twee octaven hoger) zoals Carmen in het gelijknamige werk van Bizet.
  • Het sopraan bereik loopt van C4 (midden C) en C6 (hoog C) en omvat Brünnhilde in Der Ring des Nibelungen van Wagner.

Voordat je Begint met je Zangles ...

Als je als klassieke of moderne zanger in muziek wilt slagen, moet je op zijn minst een goede stem hebben.

Daarna zul je wat muziektheorie moeten bestuderen om een ​​dieper begrip van muziek te krijgen, net zoals een instrumentalist, en je stemtype uit te werken in termen van toonhoogte, timbre en de nummers die je kunt zingen.

Aan je muzikale gehoor moet regelmatig worden gewerkt en je moet de belangrijkste componisten bestuderen op het gebied van vocale muziek: Beethoven, Britten, Gluck, Gounod, Rameau, Vivaldi, enzovoort. Er zijn ook een aantal radiostations en plaatsen waar je naartoe kunt gaan als je van religieuze muziek houdt.

Je moet er ook voor zorgen dat je zuiver kunt zingen voordat je zelfs maar probeert je bereik uit te breiden. Bovendien moet je ook een goede elocutie (dictie) en borststem hebben en vibrato en middenrifademhaling beheersen. Het is belangrijk dat je jezelf traint om te zingen zonder jezelf te dwingen.

Je buikspieren en neusholten kunnen net zo belangrijk zijn als je oren en keel als het gaat om het worden van een uitzonderlijke zanger. Bovendien moet je je op het podium kunnen presenteren en net zo goed kunnen handelen als je kunt zingen.

Misschien zul je ooit in dit operahuis zingen
Met een goede zangleraar weet je nooit waar je ooit zult optreden ǀ Visualhunt - Trey Ratcliff

Dat gezegd hebbende, je gaat niet zomaar in een muziekworkshop uitbarsten en beginnen met het zingen van motetten onder leiding van een beroemde componist in 's werelds beroemdste operahuizen. Er is een enorm verschil tussen het zingen van je eerste lichte opera en het spelen van de grootste rollen op de beste podia. Daarnaast is er ook operette.

Klik hier voor zangles Rotterdam

Leer de Lage Tonen Zingen

Zoals met alle kunst, moet je dingen in volgorde doen. Voordat je begint te proberen de hoge tonen te bereiken, moet je de basisbeginselen leren. De lage en middelste tonen. Als je dit niet doet, is het een ramp. Al je harde werk zal voor niets zijn als je de dingen niet in de juiste volgorde doet.

Als je rent voordat je kunt lopen, krijg je lelijke en zwakke hoge tonen en je stem zal wankelen en je zult moeite hebben om te verbeteren. Je moet beginnen met de hoofdtonen van je bereik, en je bereik pas verbreden als je eenmaal hebt geleerd deze tonen meesterlijk uit te voeren.

Als je dat eenmaal hebt gedaan, kun je meer ingewikkelde oefeningen doen. Een zangcursus of zangles kan in dit stadium veel helpen.

Voordat je muziek gaat spelen, moet je ervoor zorgen dat je je stem opwarmt: zorg ervoor dat je keel en mond klaar zijn om te zingen, zodat je ze perfect kunt bedienen om zuiver te zingen en je stem het soort vocale kwaliteiten heeft dat mensen beweegt.

Je moet veel water drinken en zuivelproducten vermijden, zodat je lichaam helemaal klaar is om te zingen.

Oefeningen om die Hoge Tonen te Bereiken

Kennis van toetsen, een metronoom en zanglessen zijn allemaal erg handig om ervoor te zorgen dat wanneer je zingt, je correct zingt en geen slechte gewoonten opdoet voordat je je grote show opzet.

De amplitude (trilsterkte) van je stem komt uit je keel die laag moet blijven. Je kunt dit doen door ervoor te zorgen dat die ontspannen blijft. Beweeg je kaak nooit naar voren, want dit komt neer op inspanning. Zorg ervoor dat je tijdens het zingen ontspannen, kalm en in de toonsoort blijft!

Je moet ook werken aan diepe ademhaling en je houding om sommige van die hoge tonen met succes te bereiken.

Het is een kunst om samen zuiver te zingen
De groep Il Divo is bekend om de prachtige samenzang ǀ Visualhunt - Eva Rinaldi

Overweeg ook vocale opwarmoefeningen voor de klinkers die je gaat zingen. Er zijn een aantal zangoefeningen die je dagelijks kunt doen en je privéleraar zal waarschijnlijk zijn favorieten voorstellen. De stembanden moeten zonder al te veel moeite gespannen en ontspannen kunnen zijn.

Je zou vocaliseren moeten overwegen. Begin eerst met een lage toon en ga omhoog in halve tonen. Je kunt een piano gebruiken om je hierbij te helpen.

Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je stembanden comfortabel zijn. De vibratie van je stembanden vormt de kern van het hebben van een stem zoals je favoriete zingende sterren.

Er is een 'lift'-oefening die je zou kunnen overwegen, waarbij een opgerolde 'r' wordt gebruikt om continu een niveau hoger te gaan voordat je teruggaat naar de oorspronkelijke noot. Deze vocale oefening kan je helpen je stem te verbeteren zonder je toevlucht te moeten zoeken tot een logopedist.

Zorg er in elk geval voor dat je een vocale professional bij je hebt, zodat je stembanden in hun beste staat zijn en je niet te veel tijd verliest om aan je doelen te werken.

Vind zanglessen in Nederland met Superprof. Of je nu op zoek bent naar zangles in Amsterdam, zangles Den Haag, zangles Groningen of online zangles, je vindt ze bij ons!

Heb je een leraar Zingen nodig?

Vond je dit artikel leuk?

5,00/5 - 1 vote(s)
Laden...

Marianne

Ik vind dat iedereen overal op de wereld recht heeft op onderwijs. Onderwijs geeft je een betere toekomst. Ik heb de mogelijkheid om mijn kennis te delen, zodat ik mensen van arm tot rijk, van jong tot oud misschien een helpende hand kan bieden om hun doel te bereiken. Dat is mijn ambitie!