"Ik vind het niet erg in welke taal een opera wordt gezongen zolang het een taal is die ik niet versta." - Sir Edward Appleton

Er zijn veel verschillende mensen die van een bepaalde zanger of componist houden. Ieder voor zichzelf immers. Als het echter gaat om muziek, zijn opera en haar grootsheid op het hoogtepunt met zangers die, door de eeuwen en eeuwen heen, hun weg hebben gevonden naar het podium om een ​​volledig symfonisch orkest op eigen houtje te begeleiden.

Deze ongelooflijke energie en fysieke bekwaamheid is genoeg om het publiek verbijsterd achter te laten. Maar het is meer dan dat. Het is een kunstvorm op zich waarbij tonen die anders onmogelijk zouden zijn voor een amateur of beginner, prachtig worden afgeleverd aan muziekliefhebbers.

Veel jonge mensen kenmerken opera meestal als belachelijke zaken met elementen zoals mensen gekleed als bomen die in het Duits zingen. Om eerlijk te zijn, begrijpen de meeste Fransen niet alles wat er in Carmen gebeurt en Italianen zouden hetzelfde zeggen als het gaat om de opera's van Giuseppe Verdi en Giacomo Puccini (die in het Italiaans zijn).

De opera Carmen van Bizet
Is iedere operazanger geschikt om in 'Carmen' te zingen? ǀ Visualhunt - Knight Foundation

Je moet echter zeggen dat het een complete kunstvorm is in de volledige betekenis van het woord. Wie droomt er niet van om te kunnen zingen met het ongelooflijke en elegante timbre van Luciano Pavarotti of Roberto Alagna? Hier zijn een paar tips en trucs om je op weg te helpen.

De Stappen om te Beginnen met Lyrische Tragedie

We hebben al tien verschillende elementen samengesteld die je nodig hebt als je barokmuziek of klassieke opera wilt zingen.

  • Train je gehoor (maak kennis met de meesterwerken van Haydn, Mendelssohn, Rachmaninov, Schumann, Bellini, Mahler, Britten, Brahms, Offenbach, Beethoven, Rameau, Franz Schubert, Händel, Gluck, Debussy, Gounod, Strauss, Vivaldi, Massenet, enzovoort);
  • Leer zuiver te zingen met behulp van video- en audiobronnen en een privéleraar (daarnaast zal het bestuderen van muziektheorie of weten hoe een instrument te bespelen ook veel helpen);
  • Bestudeer een beetje Italiaans, Duits, Frans en Spaans, zodat je de taal van bijna elke opera kunt lezen voordat je in de operastijl leert zingen;
  • Als je oud genoeg bent, ga je na wat je tessituur is en neem je jezelf regelmatig op terwijl je naar de noten en adviezen kijkt die je zangcoach voor je achterlaat;
  • Neem deel aan wedstrijden of ga naar een muziekschool;
  • Stop nooit met trainen. Zorg er echter voor dat je het niet overdrijft en je keel uitput. Als je rookt, moet je onmiddellijk stoppen.
  • Ontwikkel en beheers alle verschillende subtiliteiten en zangtechnieken (vibrato, trillers, enzovoort) en leer zingen als onderdeel van een duet of samen met een filharmonisch orkest;
  • Vergeet het belang van je acteerwerk niet en je aanwezigheid op het podium;
  • Publiek optreden;
  • Volhard maar vergeet ook niet om een ​​back-up plan te hebben.
Een operazanger moet ook kunnen acteren
Een operazanger moet zijn publiek kunnen raken ǀ Pixabay - Ruthchia

Hoe Krijg je een Krachtige Stem?

Als er één groot verschil is tussen een clubzanger en een absolute diva, is het hoe krachtig hun stemmen zijn. Kortom, het is alsof je probeert het zingen van een adembenemende indie popzangeres en Beyoncé te vergelijken in termen van de kracht in hun stemmen.

Het eerste dat de kracht in de stemmen van mensen kenmerkt, is hoe ze ademen. Dit hangt op zijn beurt af van de toonhoogtes van de stembanden. Een flexibele borstholte is de helft van wat een geweldige zanger een geweldige zanger maakt ...

Tijdens het zingen moeten ze op precies dezelfde manier werken aan hun ademhaling als atleten en sportsterren als ze willen winnen. De druk moet in balans zijn en zowel boven als onder de keel worden gehandhaafd om met minimale inspanning krachtig te kunnen zingen.

De luchtstroom moet worden geregeld. Het is gemakkelijk om een ​​enkel geluid te maken, zoals bij het gebruik van het fluitregister, maar het kan moeilijk zijn in andere registers. Probeer jezelf niet te overbelasten, omdat je dan misschien je stem verliest. Dit is een van de grootste zorgen voor degenen die aan hun stem werken en om deze te verliezen.

Geestelijk gezien beschouw je het niet als luid zingen, maar eerder als het laten horen aan mensen die ver weg zijn.

De Verschillende Soorten Zangers

Een pianotoetsenbord is verdeeld in octaven van de laagste naar de hoogste.

Als het gaat om zowel mannelijke als vrouwelijke stemmen, kun je hetzelfde zeggen. Zangers worden geclassificeerd in termen van de reeks tonen die ze kunnen produceren. Over het algemeen worden vrouwelijke zangers geclassificeerd als (van laag naar hoog):

Je moet noten kunnen lezen
Je moet kennis hebben van muziektheorie om op hoog niveau te kunnen zingen ǀ Pixabay

Mannelijke zangers worden meestal geclassificeerd als:

  • Bas;
  • Bariton;
  • Tenor;
  • Contratenor.

Elk van deze categorieën wordt vaak verder onderverdeeld in sub-klassen. Om de zaken nog gecompliceerder te maken, amuseren bepaalde componisten zichzelf zelfs door bijzonder moeilijke delen voor zangers te schrijven en ze echt uit te dagen in termen van hun bereik en mogelijkheden.

Maak je echter geen zorgen. Hoewel tenoren en sopranen vaak de sterren van de show lijken te zijn, zijn er tal van hoofdrollen voor alle soorten stemmen!

De Hoge Tonen (Mannen) of de Lage Tonen (Vrouwen) Bereiken

Vanzelfsprekend zouden componisten en artiesten in het verleden veel kritiek krijgen en uiteindelijk nooit meer spelen.

Hoewel de dingen in de moderne wereld niet zo streng zijn, als je metaforische rotte groenten wilt vermijden, moet je werken aan vocale techniek, muziektheorie beheersen en je stem volledig verfijnen voor een altijd veeleisend publiek.

Wat zouden mensen zeggen als een pianist die een pianoconcert van Berlioz uitvoert, nooit zijn toonladders of zijn arpeggio's had geleerd? Je kunt je al voorstellen hoe alle rotte groenten op het podium worden gegooid.

Hoe kun je de ene tenor van de andere onderscheiden? Het is vaak hun bereik. Het bereik van de ene tenor kan ze veel geschikter maken voor een rol dan de andere. Natuurlijk wordt van hen verwacht dat ze hun bereik onder de knie hebben voordat ze proberen de hogere tonen en falset te raken met een kopstem voordat ze een krachtigere borststem gaan beheersen.

Zoals je ziet, heb je nog veel werk voor de boeg. Natuurlijk moet je werken als The Barber of Seville, Lohengrin, Hamlet, The Tales of Hoffman, The Marriage of Figaro, Requiem en Il Trovatore bekijken.

Bekijk enkele geweldige online zanglessen.

De Reis van een Professionele Operazanger

Operazang is in de eerste plaats een passie: we houden van muziek, we trainen ons muzikale gehoor, daarna beginnen we vreugdevol nieuwe werken van Wolfgang Amadeus Mozart te ontdekken (The Magic Flute, bijvoorbeeld met Queen of the Night), Bizet, Gaetano Donizetti, Richard Wagner, Rossini, enzovoort.

Het eerste wat je moet leren is zuiver zingen. In het ideale geval zul je dit zo jong mogelijk leren, zodat je niet te veel gaten in je kennis hebt en de moeilijkere activiteiten later in je training moeiteloos kunt aanpakken. Aanvullend zou je muziektheorie- of zanglessen moeten overwegen. Er zijn tal van muziekworkshops en lessen in het hele land voor jonge kinderen die hierin geïnteresseerd zijn.

Helaas zijn sommige mensen meer getalenteerd dan anderen als het gaat om muziek. Niet iedereen heeft een natuurlijk mooie stem of een beheersing van vibrato die nodig is om de hoofdrol in een opera te spelen. Maar zelfs als je de stem van een beroemde tenor hebt, is het niets waard als je niet volhoudt te zingen of gewoon helemaal stopt met genieten van muziek.

Om je kennis uit te breiden, moet je opera's bijwonen, beroemde theaters bezoeken (zowel in Nederland als over de hele wereld).

De Nationale Opera van Amsterdam
Nederland heeft ook zijn eigen operagebouw ǀ Pixabay - djedj

Muzikale kennis zal ook veel helpen. Als je een instrument bespeelt zoals de trombone, hoorn, baritonsaxofoon, harp, accordeon, klavecimbel, cello of de contrabas, is dit erg handig bij het bestuderen van zang- en muziektheorie.

De ideale methode is om zo jong mogelijk te beginnen (uiterlijk de adolescentie) met de hulp van een kwaliteitsvolle zangcoach die zich heeft gespecialiseerd in de menselijke stem en de fysiologie ervan. Puberteit kan een moeilijke ervaring zijn, vooral tijdens het zingen. Zodra je stem breekt, moet je opnieuw leren hoe je deze kunt gebruiken. Gelukkig hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen wanneer dit gebeurt.

Dit is waar een vocale coach een enorme hulp kan zijn. Op ongeveer 16-jarige leeftijd voor meisjes (en iets later voor jongens) zal je ideale bereik vorm krijgen.

Het leerproces kan lang duren. Het vereist altijd dat je zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen, fysiek uithoudingsvermogen hebt en vastberaden bent. Fysiologisch gezien zijn zangers op dit niveau het equivalent van topsporters.

Met veel hard werken kun je uiteindelijk goed genoeg zijn om zangwedstrijden aan te gaan en om een ​​aantal van de meest prestigieuze scholen ter wereld te bezoeken. Je eerste bescheiden uitvoeringen zullen je goed op weg helpen om een ​​professional te worden en enkele van de grootste opera meesterwerken uit te voeren van grootheden zoals bijvoorbeeld Purcell, Wagner en Berlioz.

Wat komt er daarna? Regent het contracten op je bureau? Een Europese tournee? Internationale bekendheid?

Meld je nu aan voor je eerste zangles.

Heb je een leraar Zingen nodig?

Vond je dit artikel leuk?

5,00/5 - 1 vote(s)
Laden...

Marianne

Ik vind dat iedereen overal op de wereld recht heeft op onderwijs. Onderwijs geeft je een betere toekomst. Ik heb de mogelijkheid om mijn kennis te delen, zodat ik mensen van arm tot rijk, van jong tot oud misschien een helpende hand kan bieden om hun doel te bereiken. Dat is mijn ambitie!