Sommige leerkrachten gebruiken didactisch wiskundemateriaal waarmee de leerlingen kunnen leren terwijl ze plezier hebben. Vaak raken zelfs jonge wiskundeleerlingen namelijk verveeld en verliezen ze hun belangstelling voor het onderwerp nog voor ze er aan begonnen zijn. Dit kan later desastreuze gevolgen hebben. Wiskunde, zoals vermenigvuldigen, optellen, aftrekken en delen, legt de bouwstenen voor de wiskunde van de toekomst. Breuken, calculus, rekenen, algebraïsche en geometrische vergelijkingen hebben geen kans als het basisbegrip ontbreekt.
Jonge wiskundeleerlingen moeten worden betrokken bij activiteiten in de klas, zoals interactieve spelletjes, en ook wiskundehulpmiddelen zoals knutselen, en rollenspel. De leeromgeving van kinderen is bepalend voor de vraag of zij iets willen leren. Hier zijn enkele hulpmiddelen waarmee je de belangstelling van je kind kunt wekken voor een meer vooruitstrevend wiskundeonderwijs.
Voor Leerplezier Zorgen met Wiskunde Spelletjes
Voor jonge kinderen die nog leren hoe ze goed moeten concentreren, kan een serieuze studie uitdagend en saai zijn. Succesvol leren vereist motivatie, focus en herhaling. Dus om dingen goed te leren, willen we ons het liefst bezighouden met leuke onderwerpen en een leuke leerervaring.
Op school kan kinderen worden geleerd stil te zitten met een rechte rug en de ogen naar voren gericht. Maar voor jonge kinderen kan dit leiden tot stress en frustratie, omdat onze natuur er de voorkeur aan geeft leuke dingen te doen.
In het boek "Research-Based Strategies to Ignite Student Learning" benadrukt Judy Willis MD dat plezierig leren het vasthouden van informatie door de hersenen kan verbeteren en ondersteunen. Dit komt omdat wanneer we gelukkig en ontspannen zijn er chemische stoffen in ons lichaam vrijkomen, die ook het leren bevorderen. Emoties van verwarring of verveling creëren andere chemische stoffen die onze hersenen vertellen dat ze zich moeten afsluiten.
Kinderen kunnen alleen met plezier wiskunde leren als ze zoveel mogelijk van hun zintuigen gebruiken. Onze belangrijkste zintuigen zijn zicht, geluid en tast:
- Een kind dat een voorkeur heeft voor zicht kan het leuk vinden om kleurrijke rekenspelletjes te spelen, flash cards of het inkleuren van rekenwerkbladen met krijtjes kan ook spannend zijn.
- Een kind dat een voorkeur heeft voor horen, kan genieten van een zangspel, het hardop opzeggen van getallen met gezang of leuke rekenverhalen.
- Een kind met een voorkeur voor het gebruiken van zijn handen vindt het misschien leuk om met een telraam, bouwstenen of stopverf geometrische vormen te maken.
Je kunt beginnen met online wiskunde leren op Superprof.

Wiskundige Tools: Leren Genieten van Wiskunde
Wiskunde leren aan de kleintjes is niet altijd gemakkelijk, en sommige kinderen hebben moeite met het uitrekenen van de cijfers. Net als bij het leren lezen, kunnen sommige hulpmiddelen leerkrachten of ouders helpen om kinderen bij het rekenen te ondersteunen.
Het Telraam
Een telraam is een bekend hulpmiddel voor wiskunde, dat zowel door leerkrachten op school als door ouders en opvoeders wordt gebruikt. Het is een set kleine balletjes van verschillende kleuren die op verschillende staven in een frame zijn bevestigd. Elke staaf groepeert tien balletjes in een lijn. Dankzij deze structuur kunnen kinderen concreet het optel- en aftreksysteem in actie zien, leren tellen en rekenen in het algemeen benaderen.
Voor het gebruik van het telraam zijn verschillende oefeningen mogelijk. De wiskundeleraar kan bijvoorbeeld:
- De leerlingen leren hoe ze een getal moeten opbouwen. Het kind moet dus aan één kant het aantal balletjes leggen dat hij nodig acht om het gevraagde getal te bereiken.
- Het kind leren het aantal balletjes te tellen dat de leerkracht opzij heeft gelegd.
Door deze verschillende technieken ontdekken kinderen op een boeiende manier hoe ze getallen voorbij tien en tot honderd kunnen bouwen.
Multi kubussen om Wiskundestructuren te Bouwen
Multi kubussen werken als legoblokjes, het zijn gekleurde blokjes van dezelfde grootte die in elkaar passen om torens te bouwen. Dit is ideaal voor kinderen op de kleuterschool of de lagere school, het rekenspel met de multi kubussen maakt deel uit van een zeer effectieve groep educatieve spellen om kinderen te helpen wiskunde te begrijpen.
Het is ook mogelijk om cijferspelletjes te spelen met de kubussen zoals:
- Kaartspellen, waarbij de kubussen worden gebruikt om de verschillende getallen voor te stellen.
- In een slagspel is dit een gelegenheid voor de spelers om te beseffen welk cijfer het grootst is.
Het gebruik van constructiespelletjes met deze blokken is een manier om elk kind te interesseren voor verschillende stijlen van wiskunde (meetkunde, algebra, enz.).

Zoek je toevallig naar bijles wiskunde Amsterdam Oost? Ga gerust aan de slag met onze privéleraren op Superprof!
Wiskunde Tools als Tangram Puzzels om Meetkunde te Begrijpen
Tangram puzzels worden zowel in de klas als thuis gebruikt. Het zijn kleine (vaak houten) stukjes van verschillende geometrische vormen in verschillende kleuren. Je vindt er zeshoeken, vierkanten, driehoeken, ruiten enz. Wanneer ze aan elkaar worden gezet, vormen ze kleurrijke mozaïeken.
De tangram puzzels laten kinderen kennismaken met geometrische vormen:
- De kleintjes verkennen de geometrische vormen
- De grotere vormen constructies door de kleine stukjes mozaïek op elkaar te leggen.
- Het spelen met deze vormen helpt de kinderen aan hun fijne motoriek te werken, aangezien zij nauwkeurig moeten zijn zodat de vormen niet van het bord loskomen en de andere stukjes verstoren.
- De groteren kunnen ook leren meer of minder complexe vormen na te maken volgens een model. De moeilijkheidsgraad kan worden aangepast aan de leeftijd van het kind.
- Bouwen met geometrische vormen is ook een gelegenheid om het begrip symmetrie te introduceren.
- Kinderen kunnen zich ook vermaken met het sorteren van stukjes op kleur of gewoon op vorm.
Elke leerling kan zijn eigen niveau vinden met deze handige puzzels.
Zoek je naar bijles wiskunde aan huis? Twijfel niet om lessen te nemen via Superprof!

Houten Kleurstroken Om Tafels mee te Leren
De tafels van vermenigvuldiging zijn voor de meeste leerlingen lastig. Deze uit het hoofd leren heeft vaak geen zin en is stressvol en moeilijk voor kinderen. Met behulp van deze houten voorwerpen kunnen ze zien wat de uitkomsten van de verschillende tafels zijn.
De houten kleurstroken zijn handig voor het vermenigvuldigen van getallen. De set stroken heeft verschillende lijnen, en elk heeft een andere kleur. Elk stuk komt overeen met een bepaald getal, dat erboven staat genoteerd. Het meest gebruikelijke spel is om de leerlingen te laten kijken hoe de getallen met elkaar samenwerken. Dankzij de grootte van de stukjes, hebben ze een visuele aanwijzing om te zien dat om 5 te verkrijgen, het nodig is om de 3 en 2 achter elkaar te zetten.
Het kind kan alle combinaties van één cijfer zoeken. Het kan ook de grootte, de vorm en de kleur van de stroken noteren. Door het kind aan te moedigen te spreken tijdens het vermenigvuldigen, werkt het geheugen van de leerling beter. Het helpt hen ook zich meer op hun gemak te voelen bij het rekenproces. Je kunt een verhaal maken rond de blokjes en wat ze in het dagelijks leven doen om een levendig idee te creëren van hoe getallen samenwerken.
Je kunt de stroken langzaam vervangen door munten en winkeliertje spelen. Kinderen kunnen dingen tekenen die ze in de winkel willen kopen en ze een prijs geven. Vervolgens moeten zij de artikelen kopen met het juiste aantal munten. Of het aantal juiste stroken geven aan de gevraagde waarde van hun product. Dingen zoals ijsjes die kinderen motiveren kunnen geweldig zijn om de getallen te laten klikken.
Wiskunde leren terwijl je plezier hebt is de beste manier om het te onthouden. Deze hulpmiddelen bevorderen de vooruitgang in hoofdrekenen en helpen het zintuiglijke aspect van wiskunde te ontwikkelen bij leerlingen die nieuw zijn met rekenen.
De Rekenketting
Net zoals bij het telraam maakt de rekenketting het mogelijk om op te tellen en af te trekken. De rekenketting is een veter waarop men kleine kraaltjes kan leggen volgens het getal of cijfer dat men wil bereiken. Met de rekenketting kan men rekenen en leren tellen tot 100. De kralen zijn in groepjes gekleurd zodat de leerlingen hun weg weten te vinden.
De spelletjes zijn vrijwel hetzelfde als op het telraam. We kunnen het kind vragen het aantal kralen op te tellen dat nodig is om een getal te bereiken of er een paar weg te halen om hem of haar het principe van aftrekken te laten begrijpen.

Mensen die zoeken naar bijles wiskunde Utrecht of elders, kunnen terecht bij Superprof. Onze privéleraren staan voor je klaar!
Vergeet de Beloningen Niet
Beloon de kinderen wanneer zij het goed doen, dit zal hen ook motiveren om zich te concentreren op de hoop een traktatie te verdienen. Het is leuk als je de beloning op de één of andere manier aan het rekenspel kunt koppelen, zodat kinderen meteen begrijpen waarom ze de beloning hebben gekregen.
- Je kunt smarties, Maltesers of skittles gebruiken als telbeloning.
- Je kunt een glas drinken gebruiken om eenvoudige breuken te tonen.
- Je kunt speelgoed en andere geliefde voorwerpen in de spelletjes gebruiken om een wiskundeconcept over te brengen.
De leuke leermethode probeert kinderen te stimuleren, zodat ze zelf centraal staan bij het leren. Daarom zijn de beste spellen vaak interactief. Met puzzels, en interactieve tafels met optellingen, kun je de aandacht trekken van de kleinste wiskundige. Het gebruik van spelletjes om leerlingen te onderwijzen helpt hen bij het leren en het onthouden.
De kinderen doen ook zelf wiskundige ontdekkingen. Deze methode kweekt zelfvertrouwen en een krachtigere leerervaring. Inventief zijn, voorwerpen maken, kaartspellen gebruiken, knippen, plakken, op school of thuis, al deze activiteiten helpen de kinderen bij de voorbereiding van belangrijkere toekomstige hoofdstukken zoals de stelling van Pythagoras en priemgetallen.
Je zult verbaasd zijn hoe effectief deze spelletjes zijn wanneer je kind daadwerkelijk vraagt om ze zelfstandig te spelen. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, het enige wat ze nodig hebben is dat de methode in kleurrijke, leuke en hapklare brokjes wordt gepresenteerd. Deze spelletjes wekken de belangstelling van kinderen die zo graag willen leren. Veel plezier!