Het beste van acteren is dat ik mezelf kan verliezen in een ander personage en er zelfs voor betaald krijg... Het is een geweldige uitlaatklep. Ik weet niet echt wie ik ben - het lijkt alsof ik elke dag verander. Leonardo Dicaprio
Volgens de Screen Actors Guild zijn er wereldwijd meer dan 100.000 actieve leden die film- of televisieartiesten zijn.
Dat zijn veel acteurs!
De eerdergenoemde cijfers tonen aan dat er over de hele wereld meer dan 100.000 erkende acteurs aan het werk zijn, die hun zielsvertolking optreden na optreden op het grote scherm, het kleine scherm of het theaterpodium uitdragen.
Hoewel het belangrijk is om te stellen dat slechts een fractie van de toneel- of filmartiesten algemeen succes ervaart, is het kunstenaarschap van minder bekende acteurs te zien in kleine ondergrondse theaters op de meeste continenten van de wereld.
De liefde voor acteren inspireert veel jonge artiesten om een carrière in de podiumkunsten na te streven, ongeacht hoe weinig geld ze verdienen of hoe weinig erkenning ze krijgen van publiek en leeftijdsgenoten.
Door acteren als uitlaatklep te gebruiken en constant nieuwsgierig te blijven door nieuwe acteermethoden te bestuderen, zijn de carrières van Hollywood legendes tot stand gekomen.

Van alle acteertechnieken en acteercoaches blijft Konstantin Stanislavski en zijn Systeem tot op de dag van vandaag de meest populaire. Superprof is hier om alle geïnteresseerden die de oorsprong, de elementen, waar ze moeten studeren en gevierde acteurs die het altijd belangrijke Stanislavski Systeem gebruiken, te laten zien.
Oorsprong van het Stanislavski Systeem
"Vergeet niet: er zijn geen kleine rollen, alleen kleine acteurs." - Konstantin Stanislavski
Stanislavski werd in 1863 geboren in een van de meest welvarende families van Rusland. Zijn geboortenaam was Konstantin Sergejevitsj Aleksejev Stanislavski, maar in 1884 nam hij de artiestennaam Stanislavski aan om zijn theaterwerk voor zijn familie te verbergen. Niettemin kreeg hij in 1887 de goedkeuring van zijn vader en werd hij een van de meest gevestigde leden van het Russische theater.
Hij maakte altijd zorgvuldige aantekeningen en evalueerde zijn werk om het consequent te verbeteren. Als gevolg van zijn liefde voor het theater richtte Stanislavski samen met Vladimir Nemirovich Danchencko in 1898 het Moskouwse Kunsttheater op. Het theater had grote invloed in Rusland, Europa en de hele wereld.
Tijdens zijn werk in het Moskouwse Kunsttheater begon Stanislavski een intensief onderzoek naar het proces van de acteur. Hij begon acteurstechnieken te ontwikkelen zoals psychologisch realisme en begon uiteindelijk zijn acteertechnieken te organiseren in samenhangende theorieën.
De eerste referentie van Stanislavski die zijn Systeem noemt, dateert uit 1909 toen hij de methoden in zijn repetities opnam. In 1911 werd het Systeem, na niet aflatende volharding, opgericht als de eerste acteertechniek van het Moskouse Kunsttheater die werd gebruikt bij repetities en toneelvoorstellingen.
Sinds de vroege jaren van 1900 worden Stanislavski's acteertheorieën beoefend en toegepast door artiesten over de hele wereld. Hij is de grootste en meest invloedrijke van alle moderne theaterbeoefenaars.
Het belangrijkste om te onthouden over het Systeem van Stanislavski is dat van acteurs wordt verwacht dat ze de rol die ze spelen innemen. Stanislavski's methodes maken de voorstellingen realistischer en naturalistischer.
Grondslagen van het Stanislavski Systeem
Het Stanislavski Systeem dateert uit de jaren 1900 en heeft een paar duidelijke kenmerken die andere acteertechnieken hebben beïnvloed. Toch zijn de hulpmiddelen die in het Systeem van Stanislavski worden gebruikt uniek genoeg om correct te onderscheiden.
De Stanislavski techniek kent zeven stappen om acteurs te helpen geloofwaardige personages op te bouwen:
- Wie ben ik?
- Waar ben ik?
- Wanneer is het?
- Wat wil ik?
- Waarom wil ik het?
- Hoe krijg ik het?
- Wat heb ik nodig om geloofwaardig over te komen?
Eerdergenoemde vragen klinken als dingen die een gek zou stellen! Ze zijn echter nuttig om acteurs te helpen realistische personages te creëren.
Enkele tips om acteurs te helpen het Systeem van Stanislavski toe te passen, zijn onder meer het script zorgvuldig lezen. Dit om de motivaties van het personage te begrijpen, uit te werken hoe je personage zou reageren in specifieke situaties en de doelstellingen van je personage en de dingen die hem in de weg staan te identificeren.

Enkele aanvullende essentiële aspecten van het Systeem van Stanislavski zijn de volgende:
- Realisme in het theater: er wordt een vierde muur geplaatst om de toneelspelers in staat te stellen de acties realistisch weer te geven. Het aanspreken van het publiek is een grote fout. Dagelijkse gesprekken en manier van spreken met gewone mensen om de acts op het podium realistischer te houden. Geen sprookjes- of fantasietoneelstukken maken deel uit van het Stanislavski-systeem, aangezien de toneelspelers de echte wereld moeten vertegenwoordigen;
- De gegeven omstandigheden: dit zijn de details die een acteur in het begin over zijn personage geeft;
- Emotioneel geheugen: de acteurs herinneren zich een echte ervaring waarbij ze een soortgelijke emotie voelden. Ze lenen gevoelens van gebeurtenissen uit het verleden om een realistische voorstelling te creëren;
- Het magische 'Als': de belangrijkste vraag van een acteur zou zijn: 'Wat zou ik doen ALS ik me in deze situatie bevond?' Deze techniek vereist dat acteurs zich in de situatie van het personage verplaatsen. Beginnende acteurs die het Stanislavski Systeem leren kennen, voeren oefeningen uit om beter toegerust te raken met de magische 'als'-techniek.
Het is belangrijk om te vermelden dat het Systeem of de methode van Stanislavski niet mag worden verward met de 'Methode' die is ontwikkeld door Lee Strasberg.
Waar Kun je de Techniek van Stanislavski Bestuderen?
Aangezien de techniek van Stanislavski 's werelds meest bekende acteermethode is, kan deze in vrijwel elke stad of elk land ter wereld worden bestudeerd.
Het Verenigd Koninkrijk heeft al decennia lang gevierde acteurs zoals Sir Laurence Olivier, Ian McKellan en Judi Dench die de technieken van Stanislavski in hun acteerwerk hebben verwezenlijkt.
De volgende lijst toont enkele van de meest aanbevolen instituten in het VK om het Systeem van Stanislavski te bestuderen:
- The Actors Centre: deze in Londen gevestigde acteerschool biedt vierdaagse workshops voor acteurs die nieuw zijn in het Systeem van Stanislavski of die het meer in detail willen onderzoeken. In een veilige groepsomgeving demonstreren instructeurs aan studenten de primaire middelen die door Stanislavski zijn ontwikkeld. De prijs voor de workshop is £ 120,- (€ 139,-) en is bedoeld om het talent en de unieke kunst van een individu te ondersteunen;
- Royal Academy of Dramatic Art (RADA): RADA is een van de meest vooraanstaande scholen voor podiumkunsten in heel Engeland. Zij bieden cursussen op lange en korte termijn aan leerlingen die geïnteresseerd zijn in dramatische kunsten. Een van de korte cursussen is getiteld Stanislavski: Physical Action. De cursus duurt vijf dagen, kost £ 855,- (€ 993,-) en is bedoeld voor studenten van 18 jaar en ouder die willen leren hoe fysieke actie kan leiden tot een waarheidsgetrouwe versmelting van karakter en situatie. Er worden praktische oefeningen en scènes uitgevoerd om de fysieke aspecten van een voorstelling te ontwikkelen.

Aangezien Hollywood het centrum is van alle showbusiness, komen aspirant-acteurs massaal naar Los Angeles om acteerlessen bij te wonen terwijl ze wachten op hun grote doorbraak. Hier zijn enkele van de beste acteerscholen in de omgeving van Los Angeles om het Systeem van Stanislavski te bestuderen:
- The Michelle Danner Acting Studio: een van de belangrijkste acteertechnieken die op deze school wordt onderwezen, is het Systeem van Stanislavski. De acteercoaches van de Michelle Danner Acting Studio zijn gepassioneerde individuen die aan aspirant-acteurs de technieken van Stanislavski demonstreren. Deze technieken kunnen de acteervaardigheden verbeteren en het begrip van het personage vergroten. Studenten leren over verschillende acteertechnieken en om hun gereedschapskist van acteerstijlen te vormen;
- Stella Adler Academy of Acting and Theater: in de zomer van 1934 in de stad Parijs, Frankrijk, werkte Stanislavski samen met Stella Adler die zijn leiding en advies zocht om haar uitvoeringen te verbeteren. Kort na haar ervaring met Stanislavski, begon Adler aspirant-acteurs haar technieken te leren die gebaseerd waren op het Systeem van Stanislavski. Na vele jaren les te hebben gegeven op verschillende locaties in Los Angeles, richtte Adler samen met een paar zakenpartners de Stella Adler Academy of Acting and Theatre op. Er zijn veel mogelijkheden voor acteerlessen zoals het tweejarige programma, het deeltijdprogramma en het jeugdprogramma.
Beroemde Acteurs die het Systeem van Stanislavski Gebruiken
"Iedereen die echt een kunstenaar is, wil in zichzelf een ander, dieper en interessanter leven creëren dan het leven dat hem werkelijk omringt." -Konstantin Stanislavski
De woorden die zijn geschreven in Stanislavski's boek, An Actor's Work, hebben een diepgaande invloed gehad op tal van twintigste-eeuwse artiesten die hun vaardigheden op het gebied van acteren willen perfectioneren.
Aangezien Stanislavski wordt beschouwd als de vader van de hedendaagse acteertechnieken, hebben veel acteerleraren zijn systeem onderwezen aan aspirant-acteurs. De volgende lijst bevat enkele van de beroemdste acteurs en actrices die elementen van Stanislavski's methode toepassen of hebben toegepast in hun uitvoeringen:
- Marlon Brando: onderwezen door de door Stanislavski geïnspireerde acteercoach Stella Adler, staat Brando bekend om zijn rauwe talent en unieke gevoel voor realisme dat in zijn personages wordt weergegeven. Het meest bekend door het spelen van de personages Stanley Kowalski in een Streetcar Named Desire, Terry Malloy in On the Waterfront en Vito Corleone in The Godfather. Brando deed altijd een extra stap om de emoties van zijn personage te begrijpen, en dit droeg bij tot enkele van de meest geloofwaardige uitvoeringen in de filmgeschiedenis. Zijn invloed en aanwezigheid was altijd voelbaar in Hollywood, en in 1999 werd hij door Time Magazine genoemd als een van de 100 belangrijkste mensen van de eeuw;
- John Gielgud is een van de beroemde originele beoefenaars van het Systeem van Stanislavski. Gielgud is een van de weinige artiesten die de EGOT-status (Emmy, Grammy, Oscar, Tony awards) heeft bereikt. Zijn oeuvre omvat acht decennia en hij wordt beschouwd als een van de meest uitstekende acteurs aller tijden. Zijn realistische en humane uitvoeringen worden toegeschreven aan zijn kennis van de technieken van Stanislavski;
- Ellen Burstyn: bekend als actrice die ook in haar voorstellingen de waarheid heeft gezocht. Burstyn heeft gedurfde keuzes gemaakt door complexe personages in realistische situaties te spelen. De menselijkheid die ze in elke uitvoering uitbeeldt, maakt haar een perfect voorbeeld van een actrice die het Systeem van Stanislavski zo goed mogelijk toepast. Ze is geprezen als een van de grootste actrices aller tijden en heeft een Oscar gewonnen voor haar rol in het klassieke drama geregisseerd door Martin Scorcese met de titel Alice Doesn't Live Here Anymore.

De eerdergenoemde voorbeelden zijn slechts enkele beroemde acteurs die de technieken van Stanislavski toepassen in hun oeuvre. Andere door Stanislavski getrainde acteurs zijn Dustin Hoffman, Marilyn Monroe, James Dean, Julie Harris en Harvey Keitel.
Het bestuderen van het Systeem van Stanislavski zal nooit als een verspilling van tijd of geld worden beschouwd, aangezien de verworven technieken zijn ontworpen om betere acteurs te creëren die voortdurend indruk zullen maken op castingdirecteuren en studiomanagers.
Aanvullende acteertechnieken die in geselecteerde instellingen kunnen worden bestudeerd, zijn onder meer de basis van klassiek acteren, Meisners waarheidsgetrouwe acteertechnieken, de revolutionaire methoden van Bertolt Brecht en de praktische esthetische technieken die in de jaren tachtig werden ontwikkeld.