Klassieke muziek is een van de zeldzame muziekgenres die honderden jaren geleden ontstond en vandaag de dag nog steeds algemeen erkend wordt.
Als je denkt dat de catalogus van popzangers enorm is, dan zou je eens moeten proberen om elke invloedrijke klassieke muzikant op te zoeken; de lijst gaat ons voorstellingsvermogen te boven!
Hoewel veel klassieke muziekartiesten lang geleden leefden, wordt hun muziek nog steeds als onaantastbaar beschouwd en zal voor altijd in de topposities blijven. Deze vroege klassieke muzikanten legden immers de basis voor elke muzikant die volgde.
Ze hebben de muziekgeschiedenis voorgoed veranderd en een groot deel van de hedendaagse muziek zoals wij die nu kennen, zou zonder hen niet bestaan, klassiek of anderszins.
Hildegard Von Bingen (1098-1179)
Een van de vroegste voorbeelden die we hebben van wat als klassieke muziek kan worden beschouwd, zijn de gedichten die op muziek zijn gezet door abdis Von Bingen.
De meeste muziek uit deze tijd en daarvoor wordt toegeschreven aan 'Anon' (anoniem), aangezien de naam van de componist verloren is gegaan in de tijd.
Von Bingens muziek is uniek omdat we de auteur kennen. Bovendien is de geschiedenis nogal onvriendelijk voor vrouwen, dus het is op zichzelf al een indrukwekkende prestatie dat kunstwerken aan een vrouw worden toegeschreven.

Hildegard von Bingen was een polymath (iemand die veel weet over veel verschillende onderwerpen) en schreef gedichten, muziek en teksten over het christendom, theologie, geneeskunde en wetenschap.
Er wordt verondersteld dat ze last had van migraines, waardoor ze ‘visioenen’ kreeg en plotseling religieuze inzichten kreeg. Ze deelde deze met haar kerkcollega’s en zette deze om in muziek.
Illustratie uit Hildegards Scivias (1151) waarop te zien is
hoe ze een visioen krijgt en een tekst dicteert aan haar
secretaris Volmar.
De moderne populariteit van Von Bingen steeg in de jaren zeventig toen Philip Pickett en het New London Consort voor het eerst vier van haar nummers in het Engels uitvoerden (tot dan toe waren ze alleen in het Latijn).
Een paar jaar later, in 1983, brachten Emma Kirkby en Gothic Voices een album uit genaamd A Feather on the Breath of God, dat een verrassende bestseller werd.
Dit wakkerde de interesse van het publiek in Bingens oude gevoelens. De cd verkocht 260.000 exemplaren, waarmee het de elfde bestverkochte klassieke cd aller tijden werd.
Is het niet opmerkelijk dat een vrouw die 900 jaar geleden leefde en stierf, nog steeds de verbeelding en de interesse van mensen in de moderne tijd prikkelt, terwijl we haar stem nog nooit hebben gehoord?
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Als we het over klassieke muziek hebben, kunnen we natuurlijk niet voorbijgaan aan tijdloze klassieke artiesten, zoals Bach.
De barokperiode (rond 1600-1750) was een tijd van ongelooflijke nieuwe ontwikkelingen in de muziek, zoals het concert, de sonate en de opera. Voor die tijd was muziek bijna uitsluitend religieus (dankzij de strengheid van de kerk) en leunde het zwaar op stemmen in plaats van instrumenten.
Muziek schrijven voor meer dan één instrument tegelijk en ze hun individuele partijen tegelijk laten spelen was revolutionair, net als het gebruiken van muziek om andere emoties dan religieuze eerbied over te brengen.
Bach was een revolutionaire componist in een revolutionaire tijd. Hij schreef muziek die bedoeld was om door tientallen instrumenten en/of zangers tegelijk te worden uitgevoerd en op manieren die de grenzen van de muziek zoals die toen bekend was, verlegden.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Een andere componist en muzikant die niet mag ontbreken is het wonderkind Mozart. Vlak na de barokperiode kwam de klassieke periode (rond 1750-1830), die samenviel met de Verlichting, en dit is het gebied waarin Mozart floreerde. Het is ook waar de term 'klassieke muziek' vandaan komt.

Blaasinstrumenten voegden zich bij de gelederen van orkesten, die tot dan toe voornamelijk strijkinstrumenten en het orgel of klavecimbel waren geweest. Het strijkkwartet werd uitgevonden, de piano werd populair en de symfonie was geboren.
Mozart schreef 41 symfonieën, talloze concerten en revolutionaire Italiaanse opera's in zijn korte leven. Stel je eens voor wat hij nog meer had kunnen doen als hij langer dan 35 jaar had geleefd!
Een schilderij van Wolfgang Amadeus Mozart uit 1767
Zijn werken werden destijds door het publiek aanbeden en zijn door de eeuwen heen tijdloos geliefd. Deze klassieke kunstenaar legde ook de basis voor de componisten die tijdens en net na zijn tijd werkten, waardoor ze groter konden dromen dan componisten die vóór hem kwamen.
Ben je geïnteresseerd in het volgen van zangles bij jou in de buurt? Via Superprof is dat mogelijk! Klik hier voor het vinden van zangles Apeldoorn.
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Een van de componisten die door Mozart voor succes werd klaargestoomd, was Beethoven. Beïnvloed door Mozarts werk, beheerste Beethoven orkestrale muziek snel tot het punt waarop hij het veranderde en de Romantiek in gang zette.
De Romantiek (rond 1830-1900) wordt gekenmerkt door de intense emoties die in de muziek worden overgebracht. Bedenk dat Westerse muziek slechts honderd jaar eerder over het algemeen zacht en ingetogen was en vooral bedoeld was als een vorm van aanbidding van de christelijke god.
In de Romantiek konden componisten en muzikanten zich helemaal uitleven en een ongelooflijke hoeveelheid passie tonen in zowel hun composities als uitvoeringen. Het publiek kon een breed scala aan emoties ervaren terwijl ze in vervoering luisterden naar dit orkestrale fenomeen.
Bedenk ook dat de grammofoon pas in 1887 werd uitgevonden, dus mensen werden niet dagelijks overspoeld met muziek en andere geluiden zoals wij dat nu zijn; een concertvoorstelling bijwonen in deze periode zou leven veranderend zijn geweest.
Beethovens werk was in staat om complexe innerlijke emoties op een manier weer te geven die geen enkele andere componist eerder had gedaan. Zijn muziek roept nog steeds glimlachen, tranen, spanning en vreugde op bij degenen die luisteren.
Maak gebruik van je passie voor muziek en volg vandaag nog zangles bij jou in de buurt. Klik hier voor het vinden van zangles Den Haag volwassenen, via Superprof.
Camille Saint-Saëns (1835-1921)
Saint-Saëns opereerde vooral in de Romantiek, waardoor zijn werk ook gekenmerkt wordt door een immense verbeelding van emoties.

Wat zijn werk uniek maakt, is echter dat Saint-Saëns ook een virtuoos was; zijn composities moesten een immense technische vaardigheid en talent tonen. Hij was ook ongelooflijk intelligent en leerde in zijn vrije tijd over dingen als archeologie, astronomie, literatuur, de kunsten, andere instrumenten en talen.
Als een van de beroemdste klassieke muzikanten is het een misdaad om de carrière van Saint-Saëns samen te vatten in één werk, maar de meeste mensen kennen Danse Macabre, zijn bekendste en meest onsterfelijke compositie.
Camille Saint-Saëns in november 1913.
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893)
Tsjaikovski was een productieve componist en schreef in zijn leven 169 voltooide werken, waarvan er veel extreem populair zijn gebleven zoals de balletten Het Zwanenmeer, De Notenkraker en Doornroosje.
Met name zijn Overture uit 1812 wordt in veel popcultuur gebruikt, zoals in de film V for Vendetta, als het openingsnummer voor AEW-profworstelaar Claudio Castagnoli en als speelbaar zeemanslied in de Xbox One-game Sea of Thieves.
Claude Debussy (1862-1918)
Debussy was een meester van het impressionistische tijdperk. Impressionistische muziek verschilt van romantische muziek omdat het meer een samenraapsel van emoties of een scène creëert dan een verhaal met een begin, midden en een opgelost einde.
Debussy's werken waren abstracter dan de werken die eraan voorafgingen, waardoor het publiek meer verbeelding en contemplatie kon hebben. Hij noemde zijn muziek 'symfonische schetsen'.
De bedoeling was om een muzikaal kunstwerk te presenteren zoals een schilderij een enkele scène presenteert. Er is namelijk meer dan het oog (of oor) op het eerste gezicht ziet (of hoort).
De kijker kan door de compositie worden geleid door leidende thema's en 'kleuren', en iedereen zou zijn favoriete deel kunnen hebben.
Zijn werken, zoals Prélude à l'après-midi d'un faune, Nocturne en Clair de Lune, behoren tot zijn bekendste werken. Hij heeft na hem veel muzikanten beïnvloed, onder wie jazzmuzikant Bill Evans.
Aarzel niet om je aan te melden voor zangles of muziekles via Superprof. Prive zangles is bijvoorbeeld een leuke en leerzame manier om je stem te ontwikkelen.
Amy Beach (1867-1944)
Amy Beach, geboren in New Hampshire, verdient het om meer gevierd te worden. In 1896 was zij de eerste Amerikaanse vrouw die een symfonie publiceerde, Gaelic Symphony.
Ze werd geboren als een muzikaal virtuoos en zou naar verluidt al op eenjarige leeftijd veertig verschillende liedjes kunnen zingen en op tweejarige leeftijd al kunnen meezingen met de slaapliedjes van haar moeder.
Als ze als man geboren was, was ze waarschijnlijk al op jonge leeftijd naar Europa gestuurd om muziek te leren van de meesters.
In plaats daarvan leerde ze van lokale muzikanten en kon ze zelfs muziek in haar hoofd componeren zonder piano te gebruiken. Ze speelde Beethoven op zevenjarige leeftijd en maakte haar debuut in Boston's Music Hall op zestienjarige leeftijd, wat een doorslaand succes was.
Helaas, toen Amy trouwde op achttienjarige leeftijd, was ze beperkt tot slechts twee keer per jaar optreden en moest ze stoppen met pianospelen, en genoegen nemen met alleen componeren, wat in die tijd paste bij een vrouw uit de hogere middenklasse.

Na de dood van haar man ging ze uiteindelijk naar Europa en pakte ze haar muzikale studies op waar ze was gebleven. In 1914 keerde ze terug naar Amerika, gaf pianolessen en hielp meer vrouwen om muziek te componeren en uit te voeren.
Een portret van Amy Beach uit een publicatie uit 1897.
Hoewel de muziek van Beach niet zo populair is als die van andere componisten, blijft ze een belangrijke figuur onder de beroemde moderne componisten. Dit komt door haar bijdragen aan het componeren en het doorbreken van barrières voor vrouwen om de muziekwereld te betreden.
Zoek je naar muziek- of zangles online? Bij Superprof is dat meer dan mogelijk. Onze privéleraren helpen je graag!
Vaughan Williams (1872-1958)
Williams was een ongelooflijk belangrijk figuur onder de moderne klassieke componisten. Ontevreden met door Duitsland beïnvloede hedendaagse muziekstukken, besloot hij lokale Engelse tradities te omarmen.
Geïnspireerd door Tudor- en Stuartmuziek en Engelse volksliederen, begon Williams regionale Engelse volksliederen en gedichten te verzamelen en te bestuderen voor zijn eigen composities.
Zijn enigszins tumultueuze leven weerhield hem er soms van om te componeren, en hij kwam pas op dreef als componist toen hij dertig jaar was. Toch schreef hij verschillende beroemde symfonieën en andere werken die een nieuw soort geluid introduceerden in de klassieke muziek van die tijd.
Een van zijn bekendste werken, The Lark Ascending is een geweldig voorbeeld van het soort door de natuur geïnspireerde, lichte en luchtige, optimistische en vrij klinkende muziek die hij zocht in het licht van de zware door Duitsland beïnvloede muziek van die tijd.
Dit unieke stuk is gebaseerd op een gedicht uit 1881 van George Meredith. Williams gebruikte de beeldspraak en onomatopee (klanknabootsing) van het gedicht om zijn muziekstuk vorm te geven.
Daardoor is het een interessant crossmediaal werk geworden dat in de loop der tijd heeft overleefd en zelfs op nummer één is verkozen in de jaarlijkse Hall of Fame luisteraarspoll van Classic FM voor 2007-2010 en 2014-2017.
He rises and begins to round
George Meredith
He drops the silver chain of sound
Of many links without a break
In chirrup, whistle, slur and shake
For sining till his heaven fills
'Tis love of earth that he instils
And ever winging up and up
Our valley is his golden cup
And he the wine which overflows
To lift us with him as he goes
Till lost on his arterial rings
In light, and then the fancy sings.
Wynton Marsalis (1961 - heden)
Klassieke muziek is nog steeds springlevend, ook al is het misschien niet de populairste muziekvorm bij het grote publiek. Nieuwe muzikanten die door deze stijl van muzikale artisticiteit worden geïnspireerd, blijven de manieren van hun voorgangers leren en hun eigen composities maken.
Een van die muzikanten is Marsalis, een van de meest productieve Amerikaanse componisten die zowel in de jazz als in de klassieke muziek werkt. In 1983 werd hem een Grammy Award toegekend in zowel de jazz- als de klassieke categorie; een eerste en enige prestatie voor een muzikant!
Hoewel Marsalis voornamelijk in de jazz werkt, kunnen zijn bijdragen aan de klassieke muziek niet over het hoofd worden gezien, vooral niet als hedendaagse artiest. Hij is een van de beroemdste componisten van vandaag de dag en een wereldberoemde artiest.
Hij is momenteel Algemeen en Artistiek Directeur van Jazz bij het Lincoln Center, Directeur Jazzstudies aan The Juilliard School en President van de Louis Armstrong Educational Foundation.
Hedendaagse, Opkomende Klassieke Muzikanten om te Kennen
Wilt je luisteren naar de interpretaties van andere hedendaagse klassieke componisten van dit tijdloze genre? Bekijk nieuwe klassieke muziek van deze nieuwkomers om op de hoogte te blijven van de richting die klassieke muziek in het moderne tijdperk opgaat.
- Bruce Liu;
- Klaus Mäkelä;
- Leia Zhu;
- Theo Plath.
Klassieke muziek is door de jaren heen sterk beïnvloed door deze belangrijke muzikanten. Hun blijvende impact blijft muziek inspireren en vormgeven, zelfs in de moderne tijd, aangezien klassieke muziek een sterke basis vormt voor veel andere muzikanten, ongeacht hun genre.