De langste afstand die een taal leerling moet afleggen, is de tussenfase. Deze periode kan lang duren, wel drie tot vijf jaar of langer. Het worden aangewezen als 'gemiddeld' is niet langer voldoende om de voortgang van studenten met Nederlands als tweede taal te meten.
Om beter aan te geven hoe ver iemand is gekomen in het leren van talen, is deze fase opgesplitst in laag-, midden- en hoog-gemiddeld. Sommigen beweren misschien dat er weinig verschil is tussen een beginner en een spreker van het Nederlands met een laag gemiddeld niveau, maar er zijn verschillen tussen de een en de ander, hoe klein ook.
Studenten raken vaak ontmoedigd – of verliezen op zijn minst hun passie voor het leren van Nederlands als ze zo lang op een middelbaar niveau vastzitten. Ze denken: Zal ik ooit het meesterschap bereiken?
Vloeiend spreken is een haalbaar doel, maar zou het niet beter zijn om je te concentreren op het beter worden in het spreken en begrijpen van het Nederlands in plaats van vloeiend te worden? Of om deze bekende quote te gebruiken:
Life is a journey, not a destination.
Ralph Waldo Emerson

Het leven is een reis, niet een bestemming. Met andere woorden: haal het beste uit de reis in plaats van te wensen dat deze eindigt. Een van de leukste aspecten van dit leeravontuur is het genieten van verhalen. Verhalen van moedertaalsprekers die de cultuur, gewoontes en idealen van de Nederlandssprekende wereld weerspiegelen.
Iedere taal leerling weet dat het aaneenrijgen van woorden niet voldoende is; ze moeten ook begrijpen wat die teksten betekenen. Studenten die Nederlands als tweede taal leren hebben de neiging snel een substantiële woordenschat op te bouwen. Ze zijn echter minder bedreven in het begrijpen van nuances – en veel van de Nederlandse teksten zijn genuanceerd.
Laat Superprof je nu ideeën geven over hoe je je begrip van het geschreven woord in het Nederlands kunt verbeteren. We laten je zien hoe je subtiele betekenissen kunt ontdekken en de context kunt begrijpen, zodat je in het verhaal kunt opgaan zonder je af te vragen of je iets zult missen.
Ken de Stam van het Woord en de Woordvormen
Ken je het grondwoord van 'vertrouwd'? Hoe zit het met 'schijnbaar'?
De meeste mensen die Nederlands als tweede taal leren, besteden veel tijd aan het onthouden van lange woordenlijsten. Tenminste een deel van dat werk is niet nodig als je de stam van het woord leert.
Familiair komt van 'familie'. Familie vertegenwoordigt alles wat comfortabel, veilig en bekend is… de betekenis van 'vertrouwd'! Je zult misschien verbaasd zijn over het aantal mensen dat de Nederlandse taal studeert en 'vertrouwd' niet associeert met 'familie'.
Op dezelfde manier betekent het Latijnse woord 'apparens' 'verschijnen', waardoor het woord 'schijnbaar' gemakkelijk te zien is. Op het eerste gezicht denken veel studenten die Nederlands als tweede taal leren dat het iets te maken heeft met het ouderschap.
Hoe zit het met de verschillende vormen die een woord kan aannemen?
Een goed voorbeeld van een woord met meerdere vormen is 'analyseren'. Zo geschreven is het een werkwoord; het zelfstandig naamwoord is analyse. De bijvoeglijke vorm is 'analytisch', terwijl de bijwoordvorm 'analytisch' is.
In sommige talen veranderen woorden nooit, zelfs niet in vergelijkende en overtreffende trap vormen. In het Frans betekent bijvoorbeeld het omschrijven van een vrouw als mooi, dat er beschrijvingen vóór het bijvoeglijk naamwoord 'belle' worden gezet. Elle est belle, Elle est plus belle, Elle est la plus belle.
Merk op dat in de Nederlandse versie van deze zinnen het bijvoeglijk naamwoord 'mooi' verandert voor zowel de vergelijkende als de overtreffende trap. Ze is mooi, ze is mooier en ze is de mooiste.
Het begrijpend lezen kun je als volgt snel verbeteren. Als je nieuwe woorden leert, leer er dan alles over – zowel hun verschillende vormen als verwante woorden.
Ben je toevallig op zoek naar NT2 les om jouw Nederlands te verbeteren? Bij Superprof vind je ervaren docenten die je helpen bij het leren van de taal, met lessen op maat die aansluiten bij jouw doelen. Bereid je voor op examens of verbeter je dagelijkse communicatie met onze ondersteuning!

Woorden met Meerdere Betekenissen
Zoals je waarschijnlijk al hebt geleerd tijdens het leren van Nederlands, kan hetzelfde woord soms verschillende betekenissen hebben. 'Vast' is daar een goed voorbeeld van. Je kunt vasten (een bepaalde tijd niet eten), een vast (blijvend) contract hebben, vaste (onveranderlijke) prijzen, begin maar vast (intussen)
Een groter aantal Nederlandse woorden kunnen als zelfstandige naamwoorden of als werkwoorden worden gebruikt. Deze kunnen ervoor zorgen dat mensen die in het Nederlands leren lezen en schrijven een beetje moeite hebben als ze proberen te achterhalen wat een tekst zou kunnen betekenen.
Het woord ‘kijken’ dient om dit punt duidelijk te maken. Het werkwoord 'kijken' betekent aandachtig kijken of bestuderen. Het zelfstandig naamwoord het kijken heeft twee verschillende betekenissen: een object dat je vertelt hoe laat het is en een observatie, bijvoorbeeld een stormwacht.
Als je weet welk type woord je leest, kun je de tekst beter begrijpen. Ook is het kennen van de woordwortels en de vele vormen die een woord kan aannemen een goede manier om de woordretentie te maximaliseren.
Gebruik van Klemtoon en Toonhoogte
Ik heb die kat niet gevoerd.
Deze zin kan verschillende betekenissen hebben, afhankelijk van welk woord wordt benadrukt – welk woord wordt beklemtoond.
- 'Ik heb die kat niet gevoerd ' suggereert dat je hem iets anders hebt gegeven dan eten;
- 'Ik heb die kat niet gevoerd' suggereert dat iemand anders de kat heeft gevoerd;
- Ik heb die kat niet gevoerd' suggereert dat je een andere kat hebt gevoerd.
Nederlands wordt niet als een toontaal beschouwd, maar Nederlandssprekenden gebruiken toonhoogte, verbuiging en klemtoon om hun woorden betekenis te geven.
Om je begrip van een tekst verder te verbeteren, moet je een idee hebben van wat de auteur probeert over te brengen. Schrijvers gebruiken woorden om een positieve of negatieve indruk te wekken. Maken de details die de schrijver je geeft dat je je opgewonden, blij, bang of verdrietig voelt?
Vergelijk dat ze naar de stad huppelde met dat ze naar de stad sjokte. De eerste zin gebruikt een werkwoord dat blijheid uitdrukt, terwijl de tweede zin een droevige stemming aangeeft.
Wat is het algemene onderwerp? Lees je een romantisch boek, een horrorverhaal, een roman vol actie?
Als je Nederlands spreekt, breng je betekenis over door je humeur, je manier van doen en de woorden die je gebruikt. Schrijvers doen hetzelfde, dus om beter te begrijpen wat je leest, moet je verder kijken dan de woorden en kijken naar het totaalbeeld dat het verhaal creëert.
Een effectieve manier om je leesvaardigheid te verbeteren, is door privélessen te volgen via Superprof. Laat je gerust helpen door een privéleraar en meld je aan voor Nederlandse les bij jou in de buurt. Onze leraren helpen je graag met het verbeteren van je taalvaardigheden!

Begrijp Idiomen, Vergelijkingen en Metaforen
Lezen en schrijven in het Nederlands is vaak een handeling waarbij woorden worden gebruikt om afbeeldingen te schilderen. De uitdrukking 'de appel valt niet ver van de boom' is niet bedoeld om je te laten denken aan een appelboom met veel appels op de grond eronder. Moedertaalsprekers van het Nederlands weten dat de schrijver zegt dat een kind niet veel verschilt van zijn ouders.
Vrijwel elke taal kent zijn aandeel kleurrijke zinnen die één ding zeggen, maar iets heel anders betekenen. Net als de uitdrukkingen die in het Nederlands worden gebruikt, komen ze het meest voor in verhalen en gedichten.
Sommige idiomen worden vaker gebruikt dan andere, zoals die over de appel, hierboven beschreven. Minder gebruikte, zoals 'Het gras is groener bij de buren' of 'Een cent voor je gedachten' zijn niet minder betekenisvol. Omdat ze echter niet zo algemeen bekend zijn, kunnen ze Nederlandstalige leerlingen, vooral beginners, in verwarring brengen.
De beste manier om een idioom te herkennen is wanneer de zin niet in de rest van de tekst past. Terugkomend op de appel die ver valt: als de passage een braaf kind beschrijft en er plotseling sprake is van appels, is het duidelijk dat er een idioom aan de orde is.
Vergelijkingen zijn even gemakkelijk te detecteren omdat het vergelijkingen zijn.
Hij rende als de wind. Ze huilde als een kind. Ze dansten als derwisjen... zie je het patroon?
Bij een standaardvergelijking wordt gebruik gemaakt van 'als' tussen de dingen die worden vergeleken. Het eerste zelfstandig naamwoord heeft betrekking op het onderwerp waarover je leest, terwijl het tweede, dat na 'als', het beeld schetst.
Schrijvers gebruiken vaak vergelijkingen om hun werk meer visueel te maken. Het simpelweg schrijven van 'ze huilde' geeft geen duidelijk beeld van hoe ze huilt. Misschien is ze stilletjes tranen aan het vergieten. Kinderen daarentegen huilen oprecht en smartelijk en heeft groot verdriet. Vandaar de vergelijking 'huilen als een kind'.
Hoewel vergelijkingen en idiomen gemakkelijk te herkennen zijn kunnen metaforen wat lastiger zijn. Metaforen worden gebruikt om levendige beelden te creëren die weinig verband houden met wat het beschrijft, zoals: Bram is de wandelende encyclopedie van de klas. Bram is natuurlijk geen encyclopedie die kan lopen. Het betekent dat je klasgenoot Bram altijd alles weet.
Sommige metaforen kunnen langer zijn dan slechts een paar woorden, zoals 'Van de wal in de sloot belanden', wat betekent vanuit een slechte situatie terechtkomen in een situatie die nóg slechter is.
Je kunt metaforen op dezelfde manier herkennen als idiomen: als wat je leest niet overeenkomt met de rest van de tekst, maar wel een uitstekende visuele beschrijving geeft, is het waarschijnlijk een metafoor.
Heb je hulp nodig bij het verbeteren van je leesvaardigheid? Via Superprof kun je online een privéleraar inschakelen. Meld je gerust aan voor Nederlandse les online.

Wat heeft Cultuur met Begrijpend Lezen te Maken?
Iemand die nog nooit beschuit met muisjes heeft gehad, kan dit heel anders interpreteren als wij Nederlanders. Wij weten dat het een traditie is wanneer er een baby wordt geboren. Achtergrondkennis – kennis van de cultuur waarvan je de taal leert, is van cruciaal belang om je leesbegrip te vergroten.
Hoe kun je de cultuur leren kennen als je de teksten niet volledig begrijpt? Naast het lezen van tijdschriften en andere artikelen die de cultuur van Nederlandssprekende landen presenteren, is het kijken naar films misschien wel een van de beste kansen om Nederlands te leren terwijl je die cultuur bestudeert.
Stel je voor hoe verwarrend het zou zijn voor iemand met gemiddelde Nederlandse vaardigheden en geen culturele kennis om te lezen over de serie op de buis (de televisie).
Veel van de concepten die een moedertaalspreker van het Nederlands begrijpt – omdat ze over de achtergrondkennis beschikken die daarvoor nodig is - zouden een uitdaging moeten zijn voor iedereen die de Nederlandse taal wil begrijpen.