De praktijk van het verlenen van subsidies heeft een lange geschiedenis die teruggaat tot de middeleeuwen. Bovendien zijn de mechanismen ervan sindsdien niet veel veranderd. Integendeel, het aantal soorten subsidies – van boerderijen tot productie – is sindsdien in aantal toegenomen.

In Nederland zijn er tientallen producenten en grootverbruikers van fossiele energie die verborgen subsidie krijgen. Denk aan bijvoorbeeld Tata Steel. Via belastingvrijstellingen, kredietgaranties en andere financiële voordeeltjes wordt de kas van deze bedrijven gespekt.

De fabriek van Tata Steel in IJmuiden (Nederland)
Tata Steel stoot giftige stoffen uit en bedreigt daarmee volgens critici de gezondheid van vele omwonende | Unsplash - Luca Cavallin

Gezien de sluimerende woede en minachting jegens dergelijke overheidssubsidies, zou je denken dat politieke instanties over de hele wereld snel alternatieven voor dergelijke programma's zouden overwegen.

Dat doen ze waarschijnlijk ook. Het probleem is dat het weghalen van steun uit sectoren, sociale programma's en mensen die afhankelijk zijn van deze subsidies een complexe onderneming is.

Dit komt ten dele omdat subsidies de samenleving meer substantiële voordelen opleveren dan dat ze de samenleving schade toebrengen.

Subsidie VoordelenSubsidie Nadelen
1. Maakt een gelijk economisch speelveld mogelijk.1. Kan economische ongelijkheid creëren.
2. Negatieve externe effecten helpen verminderen.2. Kan inefficiëntie bevorderen.
3. Lagere prijzen voor goederen en diensten mogelijk maken.3. Kan leiden tot hogere belastingen.
4. Zorgen voor een grotere diversiteit en aanbod van goederen.4. Moeilijk om hun voordeel of succes te meten.
5. Industriële achteruitgang helpen voorkomen.5. Kan verspilling en overproductie aanmoedigen.

Niemand zou ooit kunnen zeggen dat de huidige subsidieprogramma's niet op zijn minst een deel van de verontwaardiging verdienen die erover wordt geuit. Misschien zijn we echter te overhaast in het veroordelen ervan.

Wat we echt moeten doen, is begrijpen waarom ze zoveel woede uitlokken en hoe de negatieve aspecten van subsidies kunnen worden verzacht.

De beste beschikbare leraren Economie
Marijn
4,9
4,9 (16 beoordelingen)
Marijn
€39
/u
Gift icon
1e les gratis!
Mick
4,9
4,9 (25 beoordelingen)
Mick
€65
/u
Gift icon
1e les gratis!
Tom
5
5 (83 beoordelingen)
Tom
€50
/u
Gift icon
1e les gratis!
Adam
4,9
4,9 (38 beoordelingen)
Adam
€50
/u
Gift icon
1e les gratis!
Huib
5
5 (12 beoordelingen)
Huib
€45
/u
Gift icon
1e les gratis!
Pepijn
5
5 (10 beoordelingen)
Pepijn
€45
/u
Gift icon
1e les gratis!
Josephine
4,9
4,9 (24 beoordelingen)
Josephine
€40
/u
Gift icon
1e les gratis!
Ton
4,8
4,8 (9 beoordelingen)
Ton
€40
/u
Gift icon
1e les gratis!
Marijn
4,9
4,9 (16 beoordelingen)
Marijn
€39
/u
Gift icon
1e les gratis!
Mick
4,9
4,9 (25 beoordelingen)
Mick
€65
/u
Gift icon
1e les gratis!
Tom
5
5 (83 beoordelingen)
Tom
€50
/u
Gift icon
1e les gratis!
Adam
4,9
4,9 (38 beoordelingen)
Adam
€50
/u
Gift icon
1e les gratis!
Huib
5
5 (12 beoordelingen)
Huib
€45
/u
Gift icon
1e les gratis!
Pepijn
5
5 (10 beoordelingen)
Pepijn
€45
/u
Gift icon
1e les gratis!
Josephine
4,9
4,9 (24 beoordelingen)
Josephine
€40
/u
Gift icon
1e les gratis!
Ton
4,8
4,8 (9 beoordelingen)
Ton
€40
/u
Gift icon
1e les gratis!
Daar gaan we

Wat Kan Worden Gesubsidieerd?

Zoals in de inleiding van dit artikel is aangegeven, is het regelen van subsidies een complexe aangelegenheid, vooral als je kijkt naar de omvang van de ondernemingen en de omstandigheden die vandaag de dag subsidies ontvangen:

  • Vervoer;
  • Gezondheidszorg;
  • Voedselproductie, waaronder landbouw, visserij en vleesverwerking/verpakking;
  • Industrie, waaronder aardolie, financiën, auto's en kleding;
  • Importen en exporten;
  • Huisvesting;
  • Werkgelegenheid.

Deze verkorte lijst gaat niet eens in op onderwijs, wetenschappelijk onderzoek of een van een aantal ondernemingen, publiek en privaat, die overheidsgeld ontvangen.

Als je deze lijst doorneemt, komt de gedachte op: "Waarom wordt de industrie gesubsidieerd als deze opereert volgens een kapitalistisch economisch model?" misschien in je opkomt, en terecht.

Bedrijven zijn bezig om geld te verdienen. Als ze niet voldoende winst kunnen genereren om levensvatbaar te blijven, kunnen ze ergens anders naartoe verhuizen. Ze kunnen bijvoorbeeld verhuizen naar een ander land waar de kosten lager zouden zijn.

De overheid zou zo'n bedrijf subsidiëren omdat zoveel werknemers plotseling zonder loon, belastinginkomsten en achtergebleven infrastructuur een ernstige impact zouden hebben op de economie van de stad. Daardoor zou dat bedrijf worden gedwongen te blijven functioneren zoals het was.

Die subsidie ​​hoeft geen geldelijke subsidie ​​te zijn, maar kan een verlaging van hun belastingdruk zijn of een vrijstelling van bepaalde belastingen. Subsidies en belastingen zijn slechts twee voorbeelden van subsidies; er zijn veel meer.

Het Probleem met Subsidies

Critici van subsidieregelingen wijzen erop dat deze subsidies en toelagen er op neerkomen dat de overheid geld overhandigt zonder dat er ook maar één blik wordt geworpen op de manier waarop dat geld wordt gebruikt.

Ze controleren niet of de subsidie ​​nog steeds gerechtvaardigd is. Als managers jaarlijks meerdere miljoenen euro's verdienen en de aandeelhouders tevreden zijn met hun rendement, hoe verdient zo'n winstgevende onderneming dan het geld van de belastingbetaler?

Het principe achter de toewijzing van subsidies is 'Publiek geld voor het publieke goed'. Het probleem is dat het publiek het subsidiëren van dergelijke bedrijven niet noodzakelijkerwijs als een publiek goed ziet.

Dit komt vooral omdat zij geloven dat geld wordt overgedragen zonder dat er toezicht of controle is op de manier waarop het wordt gebruikt. Dat is echter niet in alle gevallen waar.

Wil je beter begrijpen waarom subsidies soms tot discussie leiden? Tijdens bijles economie via Superprof leer je hoe zulke regelingen in theorie én praktijk werken.

Rijen uien op houten stellingen
Landbouwsubsidies worden streng gecontroleerd | Unsplash - Stella de Smit

Zo worden landbouwsubsidies nauwlettend in de gaten gehouden en moeten boeren voldoen aan overheidsvoorwaarden om inkomenssteun te krijgen via basisbetaling.

Bovendien kunnen deze grondeigenaren extra initiatieven nemen, zoals bodemsanering en herbebossing, om zo extra subsidies te ontvangen.

De overheid financiert al deze programma's met belastinginkomsten. Telkens wanneer een onderneming een nieuwe subsidie ​​aanvraagt, moet de overheid deze eerst rechtvaardigen en er vervolgens het geld voor vinden.

Het probleem is dat overheden niet zoals bedrijven zijn. Ze zijn niet ontworpen om winst te maken en daarom hebben ze zelden extra geld achter de hand.

Het verhogen van belastingen is de meest gebruikelijke manier om extra geld binnen te halen. Helaas compenseren de belastingen van de burgers meestal het tekort, hetzij via onroerendgoedbelasting of zegelrecht, BTW verhogingen of andere belastingen.

Een groot deel van het subsidievraagstuk is dat ze maar doorgaan, lang nadat de noodzaak voor subsidiëring voorbij is.

Als het tijd is om de touwtjes in handen te nemen van deze perverse subsidies, zoals ze worden genoemd, worden overheidsfunctionarissen geconfronteerd met een spervuur ​​van protest.

Dit gebeurt meestal door de begunstigden van die subsidies, dat het snijden in hun financiering ernstige economische gevolgen zal hebben. Dat roept de vraag op: welke invloed hebben subsidies op de economie?

Misschien is het schrappen van subsidies niet de oplossing. Maar misschien zou het vinden van alternatieve manieren om burgers en ondernemingen te ondersteunen en te subsidiëren een haalbare oplossing zijn.

Doe veel meer kennis op, volg economie bijles met een enthousiaste privéleraar bij jou in de buurt. Via Superprof is dat mogelijk! Volg gerust economie bijles met een privéleraar via Superprof!

Alternatieven voor Subsidies

De huidige subsidiesystemen over de hele wereld zijn simpelweg niet duurzaam. Regeringen kunnen niet doorgaan met het verhogen van de belastingen.

Ze mogen ook geen slechte actoren negeren: degenen die rekenen op subsidies als onderdeel van hun bedrijfsresultaten of die perverse subsidies over het hoofd zien.

Gelukkig wordt er, dankzij dramatische omstandigheden zoals de klimaatverandering en de pandemie van het coronavirus, nu meer moeite gedaan om financiering uit andere bronnen veilig te stellen.

Ze kunnen ook samenwerken met de voorheen gesubsidieerde landen om hen te helpen manieren te vinden om hun inkomstenstromen te diversifiëren.

Wil je beter begrijpen welke alternatieven er bestaan voor subsidies? Met bijles economie via Superprof leer je de achterliggende mechanismen helder kennen.

Inkomsten Genereren met Activa

Als je ooit een boerderij met een windturbine of zonnepanelen hebt gezien, een advertentie in het openbaar vervoer of een stadspark waar een concertfestival wordt gehouden, dan ben je getuige geweest van het genereren van inkomsten met activa.

Persoon plaatst zonnepanelen op dak
Met zonnepanelen kan een bedrijf inkomsten met activa generen | Unsplash - Bill Mead

De truc om activa te gebruiken voor het genereren van inkomsten is weten wat voorhanden is en wat kan worden gespaard, zonder dat de componenten van de kernactiviteit in gevaar komen.

Zodra die inventarisatie voltooid is, zal het uitvoeren van een risicoanalyse bepalen welke aspecten de minste impact zouden ondervinden van de conversie naar een in geld uitgedrukte activa.

Van daaruit is het slechts een kwestie van het bepalen van een tijdsbestek voor de overgang van subsidies.

Onderpand Vinden

Kleine en middelgrote bedrijven (MKB) produceren een aanzienlijk deel van het bruto binnenlands product (bbp) van landen.

Ze hebben echter vaak moeite om te voldoen aan de vereiste criteria voor leningen tegen voordelige voorwaarden. Subsidies zijn dus van cruciaal belang voor de voortzetting ervan. Maar subsidies helpen dergelijke bedrijven niet noodzakelijkerwijs groeien.

Deze bedrijven kunnen moeite hebben met het veiligstellen van financiering, omdat ze nog niet lang genoeg actief zijn, geen gevestigde kredietwaardigheid hebben of niet over voldoende activa beschikken om als onderpand te dienen ter garantie tegen wanbetaling.

Dergelijke ondernemingen kunnen wellicht beter gebaat zijn bij korte termijn subsidies, misschien slechts voor vijf jaar, waarmee ze activa kunnen verwerven die ze later als onderpand kunnen gebruiken.

Een dergelijk subsidieplan zou een stimulans vormen voor de gerichte ontwikkeling van het bedrijf, in plaats van het te beperken tot een systeem van beperkte financiële steun.

Bewijs van Werksystemen

Eén reden dat subsidies als onhoudbaar worden gezien, is dat er relatief weinig voorwaarden zijn verbonden aan de ontvangen gelden.

En om het nog erger te maken, kunnen bedrijven subsidies blijven ontvangen lang nadat de behoefte aan financiële steun voorbij is. Werkgelegenheidssubsidies zijn daar een mooi voorbeeld van.

Overheden bieden bedrijven subsidies aan om aanwervingsprogramma's te financieren of op andere wijze werkgelegenheid te bieden. Op een gegeven moment zal een bedrijf echter alle werknemers hebben die het nodig heeft en waarvoor het kan betalen. En toch gaat de subsidie ​​door.

In dergelijke gevallen is periodieke rapportage vereist dat het doel dat in de subsidieaanvraag wordt vermeld nog steeds legitiem en aan de gang is. Ze moeten een opsomming geven van alle stappen die zijn ondernomen om de problemen op te lossen waardoor de subsidie in eerste instantie was toegekend.

Dit systeem heeft zijn nadelen, niet in de laatste plaats de berg papierwerk en de manuren om het te verwerken. Het zou echter het betalen van subsidies aan bedrijven die al optimale operationele en financiële omstandigheden hebben bereikt, beperken.

Niet-Gouvernementele Organisaties

Gedurende hun ruim 200 jaar geschiedenis hebben NGO’s hun aandacht voortdurend verlegd naar de meest urgente sociale en economische kwesties van de dag. Het grootste deel van die tijd werkten deze organisaties aan het verhelpen van sociale crises. Nu dragen meer van hen ook bij aan milieu oorzaken.

Persoon met groen jack met de naam Greenpeace op de rug
Greenpeace is een onafhankelijke internationale organisatie die zich inzet voor het oplossen van de belangrijkste milieuproblemen van deze tijd | Unsplash - Markus Spiske

Het cruciale verschil tussen NGO- en overheidssubsidies is de duur ervan. Vaak is de financiële hulp van NGO's relatief kort. Ze zijn meestal bedoeld om een ​​onmiddellijke urgente kwestie te verlichten.

Vaak werken deze organisaties samen met overheden en bedrijven om rechtvaardigere economische oplossingen te vinden voor de meest urgente problemen van vandaag.

Ze zouden bijvoorbeeld subsidieregelingen kunnen onderzoeken die leiden tot een overschot aan productie, wat op zijn beurt kan leiden tot dumping, waarbij goederen tegen een abnormaal lage prijs worden verkocht.

Elk van deze oplossingen biedt een alternatief voor eeuwige overheidssubsidieregelingen. Bovendien zijn ze allemaal voorzien van een auditsysteem om na te gaan of de subsidie ​​in kwestie nog steeds nodig is.

Maar om volledig te begrijpen hoe ze zouden kunnen werken om subsidies in te perken, moet je natuurlijk weten wat subsidies zijn – naast 'gratis' overheidsgeld.

Vond je dit artikel leuk? Laat een beoordeling achter!

5,00 (1 beoordeling(en))
Laden...

Marianne

Ik vind dat iedereen overal op de wereld recht heeft op onderwijs. Onderwijs geeft je een betere toekomst. Ik heb de mogelijkheid om mijn kennis te delen, zodat ik mensen van arm tot rijk, van jong tot oud misschien een helpende hand kan bieden om hun doel te bereiken. Dat is mijn ambitie!