Creatief werk wordt vaak als subjectief beschouwd. Wat de één mooi vindt, kan een waar wonder zijn, terwijl de ander er zijn neus voor ophaalt. Er zijn talloze kunstenaars wiens werk jarenlang is onderzocht voordat het eindelijk werd gewaardeerd.
Hoewel schoonheid afhankelijk is van de toeschouwer, zijn er een aantal principes die ten grondslag liggen aan grafisch ontwerp. Deze principes zorgen ervoor dat je werk visueel aantrekkelijker wordt.
Door elk van deze principes toe te voegen aan je checklist terwijl je werkt, wordt het gemakkelijker om elementen te organiseren, hiërarchie vast te stellen en een uniforme esthetische ervaring te creëren.
Het aantal mensen dat als grafisch ontwerper werkt in Nederland.
Of je nu net begint of al wat ervaring hebt: als je deze ontwerpprincipes bewust toepast, kun je impactvolle kunststukken produceren en opvallen in deze grote gemeenschap.
Uitlijning
Terwijl je als beginner grafisch ontwerp leert, beginnen we met een principe dat aanzienlijke visueel aantrekkelijke en goed georganiseerde ontwerpen creëert: uitlijning. Uitlijning omvat het rangschikken van elementen op het canvas rond de randen of randen.

Als je een voorbeeld van uitlijning wilt zien, is het net zo eenvoudig als je telefoon pakken en naar je fotobibliotheek kijken. Welk onderwerp je ook probeert vast te leggen op je foto's, je moet ervoor zorgen dat het betreffende object op de juiste plaats wordt weergegeven.
Net zoals je de uitlijning van elke foto op je camera kunt bewerken, zal een grafisch ontwerper hetzelfde doen in zijn creatieve proces. Een goede uitlijning zorgt voor een gestructureerde lay-out, waardoor het ontwerp gemakkelijk te begrijpen en te navigeren is.
Uitlijning wordt als eerste genoemd, omdat dit doorgaans aan het begin van het creatieve proces wordt overwogen. Stel dat je je werk correct moet uitlijnen. In dat geval kan dit resulteren in een onvolledige beeld, wat de esthetiek en effectiviteit van het ontwerp beïnvloedt.
Als je nog geen oog hebt voor uitlijning, kun je opgelucht ademhalen. Er zijn namelijk genoeg hulpmiddelen beschikbaar, zoals Pixso, die rasters en automatische lay-outfuncties biedt waarmee je elementen op een georganiseerde manier kunt positioneren!
Herhaling
Je bent al bekend met herhaling, maar misschien niet in de context van design. Voor grafisch ontwerpers bevordert herhaling eenheid en samenhang door elementen te verbinden en hun creaties samen te brengen.
In essentie, zoals de naam al doet vermoeden, omvat herhaling het herhalen van ontwerpelementen in je werk. Deze elementen kunnen zo ongeveer alles zijn wat je besluit op te nemen, zoals kleuren, lettertypen, vormen of afbeeldingen in de hele lay-out.
Als je deze vaardigheid beheerst, kun je eenvoudig klanten tevreden stellen die hun merkidentiteit willen versterken. Het herhaaldelijk gebruiken van merkelementen zorgt ervoor dat je ontwerp de identiteit van het merk weerspiegelt en effectief de boodschap overbrengt of wat in de projectbrief is uiteengezet.
Een deel van het verbeteren van je gebruik van herhaling in je werk is weten wanneer genoeg genoeg is! Hoewel het cruciaal kan zijn voor het behouden van eenheid en ritme in je ontwerpen, moet je het in evenwicht brengen met wat variatie.
Houd altijd rekening met de kijker of consument tijdens je creatieproces en probeer te begrijpen hoe zij je werk zullen interpreteren.
Om de interesse van de kijker te vangen en vervolgens vast te houden, moet je strategisch variëren met aspecten zoals schaal, kleur of positionering om punten te creëren en de interesse vast te houden.

Contrast
Contrast is een cruciaal principe van ontwerp waar velen van ons meer over weten dan we misschien dachten. Als je ooit een landschapsfoto hebt bewerkt van je camera of een foto hebt geüpload op social media, dan weet je waarschijnlijk al de basisprincipes van contrast.
Als grafisch ontwerper voeg je visuele aantrekkingskracht toe aan je werk door de verschillen tussen ontwerpelementen te benadrukken en de aandacht te vestigen op specifieke gebieden.
Verplaats je in de schoenen van de persoon aan de andere kant en interpreteer je ontwerp. Contrasterende elementen zijn bijzonder opvallend en kunnen iemand in je werk boeien.
Je bent er misschien nog niet achter dat je elementen zoals kleur, typografie, vormen en texturen kunt contrasteren. Er zijn verschillende manieren om contrast in grafisch ontwerp te introduceren:
- Kleurcontrast: Contrasterende kleuren kunnen een opvallende visuele impact creëren. Dit kan worden bereikt door complementaire kleuren, contrastrijke combinaties of door de verzadigings- en helderheidsniveaus van kleuren te variëren.
- Typografisch contrast : Door verschillende lettertypen te combineren, zoals stijlen, diktes, groottes of zelfs families, kun je elementen benadrukken of een duidelijke volgorde in het ontwerp creëren.
- Vormcontrast: Door verschillende vormen naast elkaar te plaatsen, zoals hard en zacht, geometrisch en organisch, of groot en klein, kun je contrast creëren en de visuele interesse wekken.
- Textuurcontrast: Door ruwe texturen of matte en glanzende oppervlakken te combineren, kun je diepte en dimensie toevoegen aan een ontwerp.
- Waardecontrast: Door de helderheid en donkerheid van elementen aan te passen, wordt dit waardecontrast genoemd. Hiermee kun je een gevoel van diepte creëren en de aandacht vestigen op specifieke delen van het ontwerp.

Er wordt sterk de nadruk gelegd op het belang van het verbeteren van je vermogen om contrast effectief te gebruiken in je werk. Contrast helpt de blik van de kijker naar punten in het ontwerp te leiden.
Stel dat je erkend wilt worden voor je vaardigheden als grafisch ontwerper en gemakkelijker klanten wilt werven. In dat geval is dit een gebied waarop je je ontwikkeling moet richten.
Hoewel er tijdens het ontwerpproces verschillende principes in acht moeten worden genomen, zijn er maar weinig die de aandacht trekken, zoals het effectieve gebruik van contrast.
Dit is vooral belangrijk bij het overwegen van carrière paden in grafisch ontwerp, aangezien verschillende specialisaties vaardigheid in specifieke ontwerpsoftware kunnen vereisen.
Hiërarchie
Als grafisch ontwerper heb je een zekere mate van controle over hoe een kijker door je ontwerpen navigeert. Dit komt door het effectieve gebruik van hiërarchie, waardoor je de aandacht van de kijker door je ontwerp kunt leiden.
Hoewel je werk vaak op een plat 2D-scherm wordt weergegeven, kun je diepte in je werk creëren door de componenten van je creatie in lagen toe te voegen.
Wat betreft ontwerp speelt hiërarchie een rol bij het structureren van informatie en het ervoor zorgen dat de kijker zich op de meest cruciale elementen concentreert.
Stel dat je voor een klant werkt die je heeft gevraagd om een visualisatie te maken om zijn product te presenteren.
In het bovenstaande gesprek wordt beschreven hoe je door middel van hiërarchie je product in een zichtbare laag kunt weergeven, zodat het op de voorgrond van het ontwerp staat en zichtbaar is voor potentiële consumenten.
Door een reeks ontwerplagen rondom en achter het product toe te voegen, kun je een opvallender imago voor de consument creëren.
Hiërarchie is essentieel omdat het je helpt ontwerpen te maken die de beoogde boodschap duidelijker overbrengen.
Door dit toe te voegen aan je arsenaal als grafisch ontwerper en vervolgens je vaardigheden in de loop van de tijd te verfijnen, zul je ontwerpen creëren die aanslaan bij het publiek.
Balans
Een grafisch ontwerper moet rekening houden met alle kernprincipes tijdens het creatieve proces. Alleen omdat vijf van de zes principes die in dit artikel worden genoemd, vastliggen, betekent nog niet dat je ontwerpen je publiek effectief zullen boeien.
Zelfs met een sterke basis in ontwerpprincipes, is er meer om te overwegen. Voor degenen die meer willen leren, zijn er veel bronnen voor beginners die grafisch ontwerp leren.
Dus tenslotte, kijken we naar balans, een concept dat relatief makkelijk te begrijpen is. Toch kan het even duren voordat je het effectief in je werk verwerkt.
Kort gezegd gaat het bij evenwicht om de manier waarop elementen zoals vormen, kleuren en texturen over je ontwerpen worden verspreid, zodat er een compositie ontstaat die gemakkelijk te volgen is!
Er zijn verschillende methoden om balans te bereiken. Er is dus geen juist antwoord. Dat is nou net een van de mooie dingen aan ontwerp.
Stel dat je wilt oefenen met het bereiken van balans in je ontwerpen. In dat geval kun je veel technieken oefenen, zoals het spiegelen van identieke elementen aan beide kanten of het creëren van een centraal brandpunt met elementen die naar buiten stralen.
Asymmetrische balans daarentegen hangt af van het plaatsen van elementen met verschillende visuele gewichten om evenwicht te creëren.
Ontwerpers gebruiken vaak gewicht om balans te bereiken. Dit betekent dat bepaalde grotere, donkerdere of ingewikkeldere elementen in je ontwerpen meer gewicht dragen dan kleinere, lichtere of eenvoudigere elementen.
Met dit concept van gewicht kun je oefenen om evenwicht te bereiken door dezelfde grafiek vijf keer te bewerken en de uitkomsten te vergelijken. Dit zal je ook helpen een oog te ontwikkelen voor wat effectief evenwicht inhoudt en wat je in toekomstige projecten moet vermijden!
Leer de Basisprincipes van Grafisch Ontwerp met Superprof
Hoewel de bovenstaande principes gezien kunnen worden als de basisprincipes van grafisch ontwerp, zijn er geen grenzen aan hoe effectief je ze kunt toepassen in je toekomstige projecten.
Stel dat je geïnteresseerd bent in het verbeteren van je kennis van ontwerpen. Overweeg dan om lessen te nemen van een bijlesdocent op Superprof.

Een van de lastigste dingen als je als grafisch ontwerper aan de slag wilt, is dat het voelt alsof je met talloze platforms vertrouwd moet raken.
Afhankelijk van je specialiteit kunnen toekomstige klanten en werkgevers van je eisen dat je een sterke greep hebt op Photoshop, Illustrator, InDesign, UI/UX-ontwerp, typografie en meer. Om je op weg te helpen, kun je de beste grafische ontwerpsoftware ontdekken met een Superprof bijlesdocent
Het laatste wat je wilt is dat je je beperkt voelt in je ontwerpproces door de beperkingen van de hulpmiddelen die je gebruikt. Ze zouden er moeten zijn om het ontwerpproces te verbeteren, niet om je te beperken.
Leren van een privéleraar grafisch ontwerp is de meest effectieve manier om de optimale werkwijzen van een ervaren ontwerper te leren en je zwakke punten aan te pakken.
Of je nu een beginner bent in het ontwerpen of een doorgewinterde ontwerper die zijn vaardigheden wil verfijnen: een privéleraar kan je helpen op basis van jouw ervaringsniveau en interesses.
Superprof biedt een platform om je ontwerpvaardigheden te verbeteren, met zowel online als persoonlijke bijlesopties, zodat je je kunt verdiepen in de kernprincipes van grafisch ontwerp. Begin je reis om een meer veelzijdige ontwerper te worden met een privéleraar.









