Op de middelbare vond ik natuurkunde en wiskunde zelf de moeilijkste vakken die er waren. Ik haalde er zelfs vaak onvoldoendes voor, totaal niet motiverend. Ik had het alleen gekozen omdat ik biologie wilde studeren.
Dit klinkt niet als de beste verkoopszin voor bijles in natuurkunde en wiskunde, dus waarom vertel ik dit?
Omdat hoewel dit het geval was voor het grootste gedeelte van mijn schooltijd, ben ik toch natuurkunde en wiskunde gaan studeren en heb het succesvol afgesloten!
Wat was er veranderd?
In de vijfde klas raakte ik bevriend met een jongen die me liet zien hoe leuk natuurkunde en wiskunde konden zijn.
Voor het eerst legde iemand me niet alleen wat ik moest leren, maar ook waarom het zo werkte. Ik leerde de mechanieken achter de stof die in mijn schoolboeken zat.
Natuurkunde en wiskunde, en de andere exacte vakken werden zoveel interessanter.
Ik begon filmpjes op te zoeken op youtube
Schreef voor biologie extra uitleg omdat het boek niet volledig was
Ik begon te begrijpen waar het over ging!
Oppeens was ik zo gemotiveerd, haalde ik voldoendes, goede cijfers zelfs, en vond het zo leuk dat ik het ook wilde studeren.
Daarom ben ik ervan overtuigd dat iedereen het kan, als je weet hoe en als iemand je laat zien waarom het zo werkt.
Opbouw van de les:
Het is voor mij belangrijk dat de leerling niet alleen de stof leert, maar ook leert hoe je met de stof om kan gaan zodat zij/hij later zelfstandig ermee aan de slag kan gaan.
Aan het begin zal ik er veel focus op leggen wat de leerling zelf moeilijk vind, en luisteren naar hun uitleg daarover. Het is belangrijk om te weten waar de problemen precies zitten, en of het alleen om de stof gaat of dat het ook gaat om een bepaalde denkwijze die dwars zit.
Dan zullen we samen een plan opstellen hoe we dit gaan oplossen en daar mee aan de slag gaan.
Tijdens de les wil ik graag dat de leerling leert met de stof om te gaan. Dit houdt in dat ik in plaats van uit te leggen wat de stof is ook waarom het zo in zijn werk gaat. Ik wil dat de leerling aan mij uitlegt waar de stof om gaat. Zo zal langzamerhand de leerling leren hoe zij/hij de problemen zelf kan oplossen en gedurde de tijd mijn rol veranderen in meer bevestigende rol.
Daarnaast zal ik om de lessen diverser en diverser te maken filmpjes en informatie opzoeken die bij de lesstof aansluit, en dit gebruiken als extra voorbeelden.
Kenmerken als leraar:
Sinds ik lange tijd zelf moeite heb gehad met deze vakken, begrijp ik goed waar leerlingen vandaan komen. Het is ook gewoon moeilijk. Maar dat geeft niet. Ik ben geduldig en nieuwsgierig, en nog steeds even enthousiast over wetenschap.
Opleiding:
Stedelijk gymnasium leiden, N&G + N&T profiel
Bachelor Natuur-en Sterrenkunde aan de Universiteit van Amsterdam
Bachelor Wiskunde aan de Universiteit van Amsterdam.
Gerelateerde werkervaring:
- Examen bijles
- Huiswerk begeleiding bij een huiswerkinstituut
- Prive bijles
- Docent bij de lenteschool, intensieve begeleiding geven aan leerlingen bij hun exacte vakken tijdens een extra school tijdens de meivakantie.
- Op niveau van VMBO, HAVO, VWO en Gymnasium aan 3de, 4de, 5de en 6de klassers.
Studie:
Dubbele bachelor wiskunde & natuurkunde aan de Universiteit van Amsterdam
Uitwisselings semester
Ander werk:
- Account management, Sales, Marketing, en ik werk als professionele fotografe.
Perfect! Ze legt niet alleen prima uit, ze motiveert haar leerlingen ook. Echt een toppertje !
Perfect! Kiki is erg tevreden over de eerste les van Annelene die ze had gevolgd. Ze had de les goed voorbereid en legde de stof heel goed uit. Kiki gaf aan dat de manier waarop Annelene die de stof gaat anders-dan-anders en heel duidelijk is. De verbinding was perfect, dus het online volgen van de les gaf geen enkel probleem. Na afloop gaf Annelene nog een goed resumé. Kortom: de komende periode blijft Kiki extra wiskundelessen volgen bij Annelene totdat ze de stof echt goed in de vingers heeft. Annelene is een aanrader!
De les met Kiki ging goed en ze luisterde aandachtig, en het was mogelijk om voor haar de opdrachten zelf op te lossen nadat we samen door een voorbeeld waren gegaan.
Perfect! De uitleg was heel erg goed.
De student doet erg fijn mee en denkt mee, Als ik een sturing geef in de goede richting pakt ze dat goed op.
Met Annelene is extra uitleg krijgen leuk. Ze kan goed uitleggen en kan theorieën die moelijk lijken makkelijk begrijpbaar maken. Vaak bedenkt ze daarvoor leuke voorbeelden of verhaaltjes zodat je het beter snapt en onthoudt. Met haar voelt het haast als een oudere slimme zus die je een handje wilt helpen bij de stof.
Annelene is enorm enthousiast en wil heel graag alles wat ze weet met anderen delen. Ze is erg geduldig, begripvol en slim. Ze heeft veel liefde voor wiskunde en natuurkunde, en praat ook heel graag over andere onderwerpen, zoals filosofie, literatuur, kunst, biologie en alle mogelijke combinaties. Het is niet moeilijk om geïnspireerd te raken door haar passie.
Annelene heeft een dubbele bachelor in natuur- en wiskunde behaald, wat getuigt van veel doorzettingsvermogen en discipline. Ik ben ervan overtuigd dat Annelene dit ook door kan geven aan haar leerlingen; voor wiskunde is regelmatig oefenen een zeer belangrijk onderdeel. Daarnaast is Annelene zeer geduldig en begrijpt ze de stof grondig, en kan ze hierdoor heel duidelijk uitleggen. We kennen elkaar van de facultaire studentenraad en we waren medestudenten, dus toen heeft ze me tijdens het samen studeren vaak geholpen.
Wiskunde in de buurt? Hier een selectie van leraren die je kunt bekijken. Superprof kan je ook helpen bij het vinden van lessen in Wiskunde B. Leren is geen probleem meer, Wiskunde A toegankelijk voor iedereen! Lessen volgen in Natuurkunde is nog nooit zo makkelijk geweest: je kunt je kennis eindeloos ontwikkelen!
Bij de leraar thuis | Bij jou thuis | Online (via webcam) | |
1 uur | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | 50€ |
5 uur | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | 250€ |
10 uur | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | 500€ |